čtvrtek 3. září 2015

Patrový nahý Míša dort

Na přání recept Eliáškova narozeninového dortu.

Korpusy jsem si upekla večer dva dny před oslavou, druhý den jsem je zcela vychladlé rozřízla a slepila tvarohovým krémem, polila polevou a dala přes noc do lednice. Ráno v den oslavy jsem dort jen ozdobila ovocem, květy a svíčkami. Byl tak akorát rozležený :-)

Kromě dvou různě velkých forem, jednu klasicky velkou dortovou - zhruba asi 24 cm - a jednu o něco menší, případně můžete použít i dva různě velké nerezové hrnce, budete potřebovat:

Na korpus:
380 g hladké mouky
280 g cukru
75 g kvalitního kakaa
25 g vinného kamene (nebo prášku do pečiva)
9 vajec
150 ml slunečnicového oleje
větší špetka soli

Na tvarohový krém:
3x plnotučný tvaroh (celkem 750 g - nějaký krém vám asi zbyde, ale ze dvou vaniček by ho bylo málo)
2-3 kelímky (nebo ty menší krabičky) smetany ke šlehání
150 g cukru
mletá vanilka
2 g agaru

Na polevu:
250 g čokolády
150 ml smetany ke šlehání

Nejprve tedy ten korpus. Mouku smíchejte s kakaem a práškem do pečiva. Z bílků a špetky soli ušlehejte tuhý sníh, po lžících do něj zašlehejte cukr, dále pak jeden po druhém žloutky a pomalu přilijte olej. Pak opatrně přimíchejte stěrkou mouku.
Dno dortové formy vyložte pečícím papírem, boky vymažte máslem a vysypejte moukou. Pokud používáte formu bez odnímatelného dna nebo dokonce nějaký ten hrnec, tak vymažte samozřejmě i dno. Klasika.
Těsto si rozdělte na třetiny, dvě třetiny nalijte do větší formy a zbylou třetinu do menší formy.
Pečte asi 35 minut na 160°C na horkovzduch.
Při pečení raději troubu neotevírejte, aby se korpusy nesrazily. Otevírám ji nejdříve ve chvíli, kdy se povrch těsta zatáhne a zpevní.
Upečené korpusy jsem z forem vyklopila až druhý den, zcela vychladlé.

Na krém si nejdříve připravte agar. Nechte ho nabobtnat v troše vody, přesný návod bývá na sáčku.
Mezitím si vyšlehejte tvaroh se smetanou (z té si dejte ještě pár lžic stranou na později), cukrem a mletou vanilkou. Smetany použijte jen tolik, aby krém nebyl příliš řídký, musí být spíše pevnější.
V několika lžících smetany pak rozpusťte nabobtnalý agar - nevařte! Trvá to chvilku, použijte metličku, ať se vám netvoří hrudky. Do rozehřátého agaru dejte trochu tvarohového krému, na zchlazení. Zchlazený agar pak dobře zamíchejte do zbytku krému.

Korpusy prořízněte. Já jsem je prořízla dvakrát, ale záleží na jejich výšce, vaší zručnosti a taky na tom, zda chcete mít vyšší těsto nebo naopak víc krému.
Spodní část většího korpusu dejte na servírovací talíř, mísu nebo podnos. Na korpus dejte část krému. Použila jsem zdobící sáček bez špičky a krém jsem na korpus stříkala spirálovitě od středu.
Přikryjte druhou částí korpusu, opět naneste část krému a tak pokračujte, až vám dojdou pláty většího korpusu. Končit byste měli korpusem.
Na poslední část většího korpusu dejte krému jen tolik, aby ho zakryl spodní plát menšího korpusu - rozumíme si? Prostě musíte oba korpusy k sobě spojit.
Dále postupujte jako s větším korpusem.

Na polevu si připravte vodní lázeň, do misky nalámejte čokoládu a přilijte smetanu. Můžete přilít postupně, záleží, zda chcete mít polevu spíše tuhou, křupavou, nebo tekutější.
Čokoládu se smetanou za stálého míchání rozpusťte, až se vše spojí a vznikne hladká poleva.
Polevou dort polijeme nebo potřeme a necháme ideálně přes noc v lednici ztuhnout.
Pokud budete dělat polevu křupavou, dort pak krájejte nahřátým nožem (stačí v horké vodě), jinak vám poleva popraská.

Dort můžete dle své fantazie dozdobit - ovocem, čokoládou nebo třeba zbylým krémem.




Napište mi, jak se vám povedl a jestli chutnal :-)

9 komentářů:

  1. Mnam, vypada fantasticky. Ja ho delala v cervnu ke druhym narozkam, ale jen jednopatrovy, nebylo nas tolik:) Pristi rok ho asi inovuju, kdyz na to tak koukam:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A proč čekat na příští rok? Udělejte si ho hned a můžete ho snídat, obědvat i večeřet. Já bych to tak dělala, kdyby na mě ovšem zbyly víc než dva kousky :-)

      Vymazat
  2. A mou adresu už máš? :-) Já teda k 30tinám dostala ledacos, ale dort žádnej a myslím, že speciálně teď bych ho fakt potřebovala :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemám, ale vím, že kdybych napsala na obálku to, co mám v hlavě, tak by ti balík bezpečně přišel :-D

      Vymazat
    2. Myslíš něco jako "nenažraná, mlsná Veru, za Buchlovskýma horama"? :-D Jako podle toho by mě asi fakt identifikovali celkem jednoduše :-D

      Vymazat
    3. Chtěla jsem připsat ještě cosi s berlí a Kešourem ;-) :-D

      Vymazat
  3. A mou adresu už máš? :-) Já teda k 30tinám dostala ledacos, ale dort žádnej a myslím, že speciálně teď bych ho fakt potřebovala :-))

    OdpovědětVymazat
  4. Boha jeho, ten musím zkusit, ten prostě vypadá naprosto žratelně! :-D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)