středa 23. září 2015

Leporela

Název leporelo je odvozen od postavy Leporella v opeře Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta. Leporello byl sluha dona Giovanniho a sepisoval podrobný seznam milenek svého pána.

Cvrček a mravenci
Vojtěch Kubašta
nakladatelství Knižní klub

Klasika z dětských let. Navíc Kubašta je jedním z mých oblíbenců.
Tahle knížka byla u nás jedna z nejoblíbenějších, pamatuji, jak jsme ji vždycky četli u babičky, všechna vnoučata nasáčkovaná na jedné sedačce v obýváku a četlo se. Pak jsme se všichni nasáčkovali do postele. Až osm nás tam spávalo. Kromě dědy a babičky. Taky křesla jsme srazili k sobě, gauč roztáhli... To byly časy :-) Jen ty stránky už nejsou tak silné jako tehdy.



Veselý rok
Josef Lada
nakladatelství Albatros

O knížce jsem už psala tady.


Lidová říkadla
Josef Lada
nakladatelství Dialog

Nesmrtelný Lada, jeho krásné ilustrace a krátké veršíky. S tím nemůžete šlápnout vedle.



Jak Krtek cestoval
Zdeněk Miler
nakladatelství Knižní klub

Krtka netřeba představovat. Máme pár pohádek na DVD, základ samozřejmě tvoří Krtek a kalhotky. Kluci ho mají rádi. Máme pár knížek ještě z mého dětství a pár nových leporel. A ráda bych u toho tak nějak zůstala. Krtek je moc fajn, milá postavička, krásně ilustrovaná, ale už je tak nějak překrtkováno.
Tyhle knížky ale patří k našim oblíbeným, nikdy nezklamou.



Krtkův den
Zdeněk Miler
nakladatelství Knižní klub



Veselé Vánoce
Zdeněk Miler
nakladatelství Knižní klub



Co děláme ve školce
Helena Zmatlíková
nakladatelství Albatros

Tohle leporelo je můj splněný sen :-) Jako dítě jsem ho neměla. Před pár dny si ke mně našlo cestu. Eliášek nadšen! "Jééé, maminko, to my taky děláme." Nadčasové.



O jabloňce
Helena Zmatlíková
nakladatelství Albatros

O knížce jsem už psala tady.


Nakreslím si dům
Helena Zmatlíková
nakladatelství Knižní klub

Další, které jsem jako dítě neměla, ale tak nějak ho mám v povědomí, že to byl tehdejší bestseller. Koupila jsem ho od někoho z druhé ruky. Je v něm pro mě hodně moudra - že rodina má držet pohromadě, že rodina je táta a máma, že prarodiče k nám taky patří, stejně tak zvířátka, a že je to prostě celé základ.



Kutálí se ze dvora
Darina Krygielová
nakladatelství Albatros

Leporelo s aktivními říkankami. U nás velmi oblíbené, zažijeme při tom spoustu legrace. Až mě dojímá, že spoustu těch básniček zná Eliášek ze školky, umí je krásně zpaměti a ještě u toho mile dětsky nacvičuje na spartakiádu.



Žába leze po žebříku
Darina Krygielová
nakladatelství Albatros

Volné pokračování Brambory. Jedna nebo dvě říkanky jsou v obou knížkách shodné.



Koupil ježek dům
Zlata Dončová
nakladatelství Mladé letá

Jedna z knížek, které jsem koupila přes bazar v takovém balíku. Vůbec jsem ji neznala. Má moc hezké ilustrace.



Čí jsou to botičky?
N. Pavlovová
nakladatelství Mladé letá

Druhá knížka z balíku, tak jsem ji neznala. Krásné obrázky a malé detektivní pátrání.



Ošidilo šídlo vážku
Jiří Faltus
nakladatelství Orbis

Třetí z balíčku. Vtipné obrázky i texty.



To se nám to poskakuje...
Jolanta Lysková
nakladatelství Panorama

Čtvrtá z balíčku, taková venkovská, veselá. Kluci při čtení taky poskakují. Většinou po hlavě a po sedačce.



Ku-ku! Jen po mně vztáhněte ruku!
Josef Lada
nakladatelství Albatros

Leporelo, které poprvé vyšlo před 70 lety. Ladovská klasika. Většinu básniček znáte už od narození.



Pojďte s námi na houby
Andrea Popprová
nakladatelství Albatros

O knížce jsem už psala tady.


Nastupovat, jedeme!
Dagmar Hilarová
nakladatelství Albatros

Všichni ti Ladové a Milerové a Kubaštové i se Zmatlíkovou jsou jako děsně prima, ale když máte doma dva kluky, co milují všechno, co má kolečka, tak se nedá svítit, a musíte to doplnit taky o dopravní prostředky.
Haló, pane řidiči!
Máte vodu v chladiči?
Máte benzín? Znáte značky?
Jak se vjíždí do zatáčky?



O veselé mašince
Zdeněk Miler
nakladatelství Albatros

Letitý oříšek - která je Mařenka a která Andulička?



Když jsem já sloužil...
Andrea Tachezy
nakladatelství Axioma

Leporelo s CD. Kdysi mi někdo psal, že je zklamaný, že je na CDčku jen ta jedna písnička. Tak ne asi. Začneme pěkně A to kuře krákoře, a pak tam hodíme nějakej rokec!



Když jsem já sloužil
Adolf Dudek
nakladatelství Librex

Jeden text ve dvou variantách. Ta z Axiomy se mi líbí víc, ale u této mám zase pod obrázkem přehledně znázorněno, co už si hoch vysloužil a na čem si nemám zapomenout zlámat jazyk. Děti se chlámou a já musím přidávat i desetkrát, než mají dost. Leporelo pro odvážné a zkušené rodiče.



Naše ZOO
Zdeněk Kudělka
Státní nakladatelství dětské knihy

A teď vážně. Můj osobní poklad. Další kniha z balíčku z bazaru. Nemá žádný text, jen názvy zvířat. Ale ty obrázky!!! Závidím ho sama sobě (teda dětem). 1. vydání. 8 Kčs.






Zvířátka ze ZOO
Lenka Procházková
nakladatelství ČAS

Dostali jsme od kamarádky Lenky, stejně jako kdysi Malovačky pro kočky. Díky Lence (kamarádce) jsem objevila Lenku (Procházkovou). Obě jsou z Ústí.
No a to leporelo má pěkné obrázky a vtipné verše.




Ovoce
Marie Černá
nakladatelství Albatros

Další z balíčku, další neznámá, další bez textu, další krásná. A vyšla v roce, kdy jsem se narodila. To bude znamení.




Broučci na pouti
Ondřej Sekora
nakladatelství Albatros

Tohle leporelo mě v dětství nějak minulo. Nebo co. A cítím se ochuzena, protože je fakt epický.



Křemílek a Vochomůrka
Zdeněk Smetana
nakladatelství Albatros

Nikdy si to nepamatuju. Který je Křemílek, který Vochomůrka a který Rákosníček. Hlavně když to jen poslouchám z televize.
Tady teda Rákosníček není, to poznám. A není tam ani moc textu. Vždycky jen tak pár vět z jednoho příběhu. Díky tomu to celé působí tak nějak chaoticky.



Šťastně dojeď, dlouhý vláčku!
Kamil Lhoták
nakladatelství Albatros

Ono se mi to nevešlo do záběru, ale ten vláček je sakra dlouhý. Vyfotila jsem vám začátek a konec. Ale těch vagonů mezi tím! Pár dlouhých minut nad tím strávíte. A když konečně dofučíte s vyplazeným jazykem na konec, děti zařvou: "Ještě!". Zvlášť ty vláčkofilní.




Vařila myšička kašičku
Helena Zmatlíková
nakladatelství Albatros

Kromě Vařila myšička je tam ještě taky Paci, paci, pacičky a Povídám, povídám pohádku.





Zvířátka
Josef Lada
nakladatelství Albatros

Poslední knížka z balíčku (z leporel). Úplně bez textu. Jakože úplně. Ani tam není napsáno, o jaké zvířátko se jedná. Naštěstí Lada je klasik, a tak to pozná bez problémů i holka z paneláku.




Polámal se mraveneček
Josef Kožíšek
nakladatelství Albatros

Známý příběh o tom, že léky prostě neléčí a nepomáhají, a že láska a přátelství mohou hory přenášet.




O odvážném autíčku
Jiří Žáček
nakladatelství Albatros

Tohle leporelo mají kluci u babičky a jsou z něj paf. Ne proto, že to napsal Žáček a fakt pěkně ilustrovala Petrová, což byl důvod, proč jsem ho koupila, ale prostě proto, že je tam auto. Žlutý. Žlutý je obvykle Porsche nebo Lamborghini. Takže chápete. A že prý je beznadějně vyprodané. Tak to můžu klidně spát.


Jedeme, jedeme
Libor Páv
nakladatelství Albatros

Máme taky u babičky. Knížka absolutně bez textu. Knížka z nejoblíbenějších. Dokáží u toho sedět dlouhé minuty až hodiny. Je tam tolik detailů, že vás to jen tak neomrzí. Můj nejoblíbenější je čůrající chlapeček.
Vyšlo i pokračování Nakupujeme!


8 komentářů:

  1. No na túto tému leporelo som sa chytila, nevedela som odkiaľ pochádzal názov :-)
    Na niektorých som vyrástla aj ja , ale zväčša moje deti...
    Naj pre mňa bol Lada a Zmatlíková, jej ilustrácie k Martinkovi...ku knižke, ktorú moje deti milovali práve pre ňu...aj ja ju mám rada, pre ten jednoduchý usmiaty svet...
    A Lada...dokonca jeden môj štýl bývania v 90. rokoch podľa Ikea som si pre seba nazvala Lada...:-)..toho mal rád kresleného v TV Milo...
    A Milovi sme krtka museli kupovať ešte donedávnoa..možno až do 15 rokov na ňom frčal :-) (okrem encyklopédii a technických knižiek...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Martínkova a Alenčina čítanka a dvě klubíčka pohádek :-) Právě tady na ně koukám v knihovně, moje nejoblíbenější knížky z dětství. A pak ještě Mít svoje vlastní zvířátko, to jsem milovala, ilustrovala taky Zmatlíková.

      Prosím tě, co si mám představit pod Lada Ikea? :-D
      Krtek je nadčasový :-)

      Vymazat
    2. Nlo, 9o roky IKEA !
      Doma sme mali vymaľované na bielo a pol bytu borovicové palubky , v paneláku ! a pol bytu, spoločenská časť, bola korok.
      V IKEA ,mali borovicový vidiecky nábytok a tepety,... dopredávali, :-) mňa zaujali také dekoratívne pásiky , ktorými sa zakončovalo tapetovanie v istej výške steny....mali hlavne pásikavé tapety, my sme kúpili vo výpredaji tulipánovo červenú- deťom do detských izieb, (do výšky asi 1m nad zemou a potom borovicová lata-lišta, ktorá slúžila na vešiačiky....bola to taká ochrana steny v detskej izbe)...
      A zakončovacie pásiky na tapety, ktoré vyzerali akoby ich maľoval Lada, ornamenty z rastlín....také Moravské motívy, dievčatám do izby som kúpila farebné kvety na bielom podklade a chlapci mali autíčko, autobus a lietadielko....a ešte taký modrý motív, ten sme dali asi 30 cm pod strop v obývačke (a na modro namorený Ivar ) a v chodbe akési tulipániky, ....a zvyšok iba biele steny...
      Fakt to bolo ako na jeho obrazoch, také ,,vylízané,, zakončené, pastelové optimistické...deti mali borovicové a biela knižničky, nejaký farebný nafarbený nábytok, a tak...vtedy sa ešte veľa vyrábalo doma...mala som veľké prútené koše na zákazku, ten stôl , čo ho máme aj teraz v obývačke,bol v obývačke pod oknom, 8 miestny, prútené kresla, nemali sme TV... a v rohu obývačky sme spávali....IKEA bola také zariaďovacie ,,zjavenie,,....
      :-)))

      Vymazat
    3. To je pravda, naprostý šok v té české nábytkové jednotvárnosti :-)
      Ano, borovice, to byl hit! Tak to už si představuju živě :-D Ale byla to krása a určitě se vám v tom krásně bydlelo, pospolu :-)

      Vymazat
    4. ...a mužova kancelária v kuchyni a králiky s dvoma luxusnými klietkami a klavír a knihy, všade knihy !...
      Milo mal najťažšie obdobie, ale keď sme prežili plný byt, vzdelávanie, liečbu mojich...a získali vieru, nádej a lásku :-)))....už nás nič nepremôže...aj domček nám išiel v ústrety, naproti....no a obdobie rekonštrukcie to je iná kapitola !

      Vymazat
    5. Tak tak, všechno má svůj čas a co si nás má najít, to si nás najde :-) Tak ať se vám všem daří, v domku, v bytě, kdekoli :-)

      Vymazat
  2. Jéé, to o historii názvu leporela jsem tedy netušila - pobavilo!! :-D
    Krásná sbírka, taky jsou u nás na prvním místě Cvrček a mravenci, umím ji zpaměti a říkám ji Mikešovi před spaním, zatímco pletu :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, ani já ne. Napadlo mě, když už sem dávám leporela, jestli bych nevygooglila původ toho názvu. Spíš jsem si myslela, že mi to ani nic nenajde. A hned první odkaz bingo :-D Taky jsem se smála :-D

      Ty, tak to bych asi dopletla úplně všechno - svetr i básničku :-D Když pletu, tak nejsem schopna mluvit :-D

      Vymazat

Děkuji za váš komentář :-)