pondělí 23. listopadu 2015

Houpací prkno

Děti mají nejraději co nejjednodušší hračky a předměty. Kamínky, větvičky, listí, klacíky, vodu, písek... a houpací prkno!



Houpací prkno na mě vykouklo kdesi na facebooku a ihned mě zaujalo.
Je vyrobeno v České republice, z bukového dřeva, má nosnost 60 kg (ale testovali jsme ho i s větší zátěží a v pohodě to unese) a splňuje normy ČSN EN 71 a vyhlášku MZ č. 84/2001Sb.
Váží 3 kg a velké je 80 x 30 x 2 cm.

Rozvíjí komplexní motorické schopnosti, stabilitu, obratnost. Doporučuje se pro děti kolem tří let (ale zabaví se na něm i mnohem menší nebo naopak větší), což je nejoptimálnější věk, ve kterém děti posilují vestibulární aparát. Učí se koordinovat pohyby, udržovat rovnováhu, ovládat svaly, což se odráží v paměťových a řečových funkcích.

Alánek, téměř tříletý, stále pořádně nemluví. Používá pár základních výrazů, ale o mluvení jako takovém nemůže být řeč. Nespěchám na něj, vím, že je v pořádku, jen má své tempo. Každopádně jsem si až nedávno uvědomila, že od té doby, co máme doma prkno, tak se v jeho řeči udál velký posun. Stále nemluví, ale myslím, že spíš ze šprajcu, protože když na to zapomene, nebo si myslí, že ho neposloucháme, tak se docela "rozkecá".

Původně ho měli kluci dostat k Vánocům, ale když kurýr s ním přijel zrovna ve chvíli, kdy jsme se všichni vraceli z procházky domů a bylo zabalené tak, že prostě muselo totálně upoutat dětskou pozornost, nedalo se před nimi schovat :-) Tak je už nějaký ten pátek vytíženým členem naší domácnosti.

Jak by řekl klasik: "A přitom taková blbost, co?". Je to tak. Je to jen ohnutý kus dřeva. Nemá to žádná tlačítka, blikačky, nic na vás nemluví, nemění to barvy ani tvar. A přesto je to tak zajímavé a multifunkční.
Pro mě je to houpačka, podnožka, tunel, klouzačka.
Pro kluky navíc ještě asi milion věcí - prolézačka, divadlo, most, trampolína, miska, U-rampa, kopec, vozík, sáňky... U holčiček si to umím představit jako kočárek nebo postýlku pro panenky.
A v neposlední řadě je to úžasný designový interiérový prvek.

Při pohledu na něj asi hodně lidí napadne, že si pod ním dítě při houpání přiskřípne ruce nebo že je to celkově nebezpečná hračka. Ale není. Kluci se na něm houpou denně. I oba naráz. Přesně ví, jak se houpat, kam dát ruce a nohy a jak moc se rozhoupat. V tomto směru se nikdy nezranili a je opravdu inspirativní je pozorovat. Já si na tom zase trénuji svoji důvěru k nim, k tomu, co dělají.
Někdy prkno otočí a používají ho jako můstek, různě přes něj skáčou a ve stoje po něm kloužou. Tady se občas něco přihodí, nohy jim podklouznou a oni už letí na zadek. Ale to je vcelku pochopitelné. A nikdy k ničemu vážnému nedošlo. Prkno nemá ostré hrany, není se moc o co zranit, maximálně si přivodí nějakou bouli.

Myslím, že klukům kupujeme hodně hezké hračky a knížky, jsme nároční. Ale toto je bezesporu to nejlepší, co jsme jim letos koupili. A možná to nejlepší, co jsme jim koupili vůbec.
Hacka, šátek na nošení a houpací prkno. Evoluce.

































38 komentářů:

  1. A možná i jako boby na sněhu ho kluci využijí :o)
    pa, M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, napsala jsem v textu sáňky, ale každopádně prostě pro jízdu na sněhu jsem myslela :-D No možná to opravdu vyzkoušíme :-D

      Vymazat
  2. To vypadá úžasně! Skvělý tip na vánoční dárek :) Koupili jsme dceři skateboard (k druhým narozeninám ;)) Hlavně z důvodu učení stability, koordinace a všeho toho co prkno slibuje. Negativní na skatu je, že není bezpečný, takže vždy jsme při hře museli být u ní a ona nejlépe s helmou na hlavě :) Jsem rozhodnutá, skate jde do sklepa, Ježíšek přinese prkno.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by asi byla lepší tříkolka :-) Ale zase jsou případy, kdy dvouleté dítě skvěle ovládá jízdu na skateboardu/snowboardu apod. :-)
      Každopádně prkno je perfektní volba!

      Vymazat
    2. Ne tříkolka, ale koloběžka jsem chtěla napsat :-)

      Vymazat
  3. Jen otazka casu,kdy koupis druhe.
    I ja jsem zprvu verila,ze klukum staci jedno. Omyl!
    :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nee, nám už by se sem druhé fakt nevešlo :-D

      Vymazat
    2. Jsem si jista,ze kluci by si flek pro druhy kus nasli i na petniku:-)
      Vcera jsem se usmivala,jakou si nasi vytvorili vecerni pohodu. Kazdy na svem prkne ulehli mezi koleje,meli zhasnuto a pozorovali masinky na baterky. Rozsvitila jsem jim v okne vanocni svetylka,aby to meli jeste dokonalejsi. Rovnou z prken jsme je odnesli do postylek. Krom vsemoznych certekousku vykazuje to prkno obcas i zklidnujici ucinky,coz je pro me zasadni funkce:-)))

      Vymazat
    3. Teda, to musela být krásná scéna :-) Doufám, že byli v zimní sekci :-)
      To jsem říkala taky, že být to prkno větší, tak v něm usínám :-)

      Vymazat
    4. Zaprknovali se v kolejisti,zimni sekci meli na dohled:-)
      Vzhledem k temperamentu nasich deti si cenim takovych scen,jsou malo a nemaji dlouheho trvani. Proto si je uzivame. Usina se v nem kvalitne,bylo to na celou noc;-)

      Vymazat
    5. holky, my prkno stále ještě nemáme. Stále o něm přemýšlím, ale do nedávna jsem měla poct jestli by se kluci nezmasakrovali napřiskřípli prsty a tak.... na druhou stranu neskutečně vynalézají podobné věci z kartonu aspoň teda pro mašinky a auta. Překvapuje mě, že v některých rodinách jsou prkna dvě :-) Teď mám zpoustu času a prkna googlim, tak projíždím všechny možné blogy, kde se píše o prkně...

      Vymazat
    6. A teď si představ, jak bys v něm mohla kolíbat trojku :-) Nebo víš, že už dělají i prkno pro dospěláky - Vážku? A tu novou duhovou houpačku jsi viděla? Hele, já myslím, že aspoň jedno by se vám v domácnosti hodilo. Zvaž to ještě ;-) :-D

      Vymazat
  4. Je úžasné a hrozně se mi líbí to spojení hacka-šátek na nošení-houpací prkno...to máš úplnou pravdu :-) Já když jsem ho viděla poprvé, tak jsem si vzpomněla na takové ty klasické houpací kohouty, měli jsme je u babičky a tááák jsme se na nich vydováděli! Taky jsem přemýšlela, že ho letos Ježíšek holkám přinese, ale naše nejmenší teprve leze a měla jsem prostě strach, že až se na něm starší bude houpat, tak tam v nestřežené chvíli ty ruce strčí a jí to přece jen ještě nevysvětlím, takže bude asi až na jaře holkám k narozeninám :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A víš, že se ti kohouti stále vyrábí? :-) No kdo je tenkrát doma neměl :-)
      Všechno má svůj čas, i to prkno :-) Hlavně že se líbí :-)

      Vymazat
  5. Bezvadný tip! Jen mě trochu zarazila cena... Ale doporučím ho i ve školce, tam by mělo určitě široké využití :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, FLER si připočte ještě provizi. Standartní cena je 2200,-. koukněte na FB Houpací prkno :)

      Vymazat
    2. Je pravda, že jsem jako první dala odkaz na Flér, kde je prkno dražší. Tak už jsem to opravila, první odkaz je na oficiální stránky :-)
      Haničko, třeba kdyby jich školka vzala víc, byla by nějaká množstevní sleva ;-)

      Vymazat
  6. Jé a koukám, že v páru sourozenců to dostává ještě jinou dimenzi, než u jednotlivce! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, tu dimenzi si trefila! Já si někdy s nimi připadám jak v jiné dimenzi a nemusí u toho ani řádit na prkně :-D

      Vymazat
  7. Už jsem prkno také někde zahlédla a přiznám se, že to bylo první co mě napadlo, přskřípnuté prsty při houpání, ale je vidět, že si ho kluici vážně užívají, ještě o něm popřemýšlím ;-), přeji hezký den, Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se na něm budou houpat, tak se neskřípnou. Jestli tedy nad nimi nebude někdo stát a vřískat: "Dávej pozor, skřípneš si prsty!" :-D
      Samozřejmě se může stát, že v zápalu hry jeden připlete ruce do cesty prknu, ale to se může stát u jakékoli hračky. Ale musím říct, že kluci si dávají pozor, když se houpou a druhý si vedle hraje, prostě tak nějak přirozeně.

      Vymazat
  8. Jsem zvědavá, máme ho připravené na Vánoce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásně jste vybrali :-) Ať udělá pod stromečkem radost :-)

      Vymazat
  9. Další pěkně nahlodávající článek :-D Už o něm totiž přemýšlím pěkně dlouho... a jsem si teda zcela jistá, že by kluci věděli naprosto přesně, co s ním... Mám / nemám? Babo / Kájo raď!! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co myslíš, že ti poradím? :-) Za mě určitě ano. A hlavně za kluky! :-)

      Vymazat
  10. Hezký večer, přemýšlím o prkně pro kluky (6, 4 a rok a půl ), moc se mi líbí, ale napadá mě jestli nepraskne, kdyby ho otočili jako most a chodili po něm nebo na něho skočili. Nemáte zkušenost ? Děkuji moc. Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, omlouvám se za prodlevu s odpovědí. Naši kluci (5,5 a 3 roky) po něm přesně takto chodí, a prkno krásně drží. Je testováno až do 130 kg :-)

      Vymazat
  11. Mohla bych se zeptat na priblizne rozmery prkna? Dekuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V půdorysu cca 80x30cm a šířka cca 2 cm. Nosnost 13O kg, břichem nahoru u dolu :)

      Vymazat
  12. Dobry den, jsem unesena z barevnych detskych kosticek, ktere mate jako hlavni fotografii clanku. Prosim napisete mi jmeno vyrobce kosticek? Dekuji a jsem s pozdravem, T.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, "kostičky" jsou značky Grimms, toto je konkrétně Trpasličí vesnice. Máme jich vícero a jsou úžasné :-)

      Vymazat
    2. Uvazuji,ze nejake kostky/hry koupime synum (2r a novorozenec) na Vanoce,zatim mame doma jen duhu. Muzete mi,prosim,napsat,jake hracky od grimms maji u vasich kluku nejvetsi uspech?Dekuji

      Vymazat
  13. Dobrý večer, mohla bych mít na Vás prosbu? Jak velké je houpací prkno (od země k prknu), když je postavené jakoby na most? Moc děkuji za odpověď. S pozdravem P.

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak moc klouže prkno po hladké podlaze - máme všude dlažbu.
    Díky. Bety

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S prknem na dlažbě bohužel nemám zkušenost. Ale myslím, že to nijak dramatické nebude, sáňkovat na něm po bytě rozhodně nebudete :-) Naopak se s ním dětem bude dobře manipulovat ;-)

      Vymazat
  15. Dobrý den, prkno je boží věc, ale zajímá mě odkud máte ty dřevěné hračky před ním :)?

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)