pondělí 1. února 2016

Dvacátétřetí okýnko

Uvařte na zítřek kubu.


Každý rok na Štědrý den k obědu jíme kubu. Vaříme ho pokud možno už den předem, abychom na Štědrý den dopoledne měli trochu volněji.
Stejně tak peču den předem vánočku, kterou pak 24. snídáme. 

A také každý rok dostaneme velké jmelí přímo z lesa od švagra. Jmelí má být totiž darované, aby přineslo štěstí.


Staročeský kuba:
40 g husího nebo kachního sádla
3 středně velké cibule, najemno nakrájené
250-300 g mražených hub, na plátky (nebo 100-150 g sušených)
1 lžička kmínu
2 lžičky majoránky
5 stroužků česneku, prolisovaných
300 g větších krupek, opraných ve studené vodě
1 l kuřecího nebo houbového vývaru
sůl, pepř, máslo

V hrnci rozehřejte trochu másla a opražte na něm krupky. Postupně je zalévejte vývarem a uvařte doměkka.
V pánvi rozehřejte sádlo a nechte na něm zesklovatět cibuli. Přihoďte houby a osmahněte. Přidejte kmín, majoránku, česnek a sůl. Podle chuti opepřete.
Houby přimíchejte k uvařeným krupkám.
Troubu předehřejte na 180°C. Větší pekáč vymastěte sádlem, vysypejte do něj směs krup a hub, poklaďte ještě pár plátky másla a pečte asi 25 minut, až se nahoře udělá křupavá kůrka.

Můžete podávat s opečenou cibulkou. Někdy do něj přidáváme i ořechy.

Letos jsem nestihla vyfotit dřív než na talíři, tak přidávám jednu fotku z předloňska.



Vánočka:
1 kg špaldové mouky
10 g soli
300 ml mléka
70 g droždí
250 g másla
250 g cukru krupice
4-5 žloutků
150 g rozinek, promytých a namočených do bílého muškátového vína
kůra z 1 citronu
kůra z 1 pomeranče
mandle, vlašské ořechy, namočené asi hodinu v mléce
vanilka, muškátový oříšek

Droždí rozdrobte do hrnku vlažného mléka. Spojte všechny přísady na těsto, přilijte droždí a vypracujte těsto. Zpracovávejte ho klidně 20 minut. Tahle fáze je moje oblíbená, vysloveně se s tím těstem mazlím.
Nechte ho vykynout. Pak ho rozdělte na 9 dílů, přidejte okapané rozinky, většinu mandlí a ořechů (něco si nechte na ozdobu) a upleťte.
Zapletenou vánočku ozdobte mandlemi a ořechy a potřete vínem z rozinek. Nechte ještě trochu nakynout.
Potom pečte hodinu i déle na 130°C.



K tomu pletení si pusťte pohádku o vánočce. Tématická a milá. A ta slovenčina pohladí.


Ať pletu, jak pletu, skoro vždycky se mi sveze. Ale neva, stejně je vynikající a stejně se vždycky hned sní.


Alespoň že ten chleba se mi povedl :-)


Ještě před přidáním rozinek a ořechů jsem si dala kousek těsta stranou a umotala jsem vrkoč, který jsme pak na Štědrý den zdobili.

7 komentářů:

  1. Nádhera,vyzkouším vánočku ze špaldové mouky,ať jíme trochu zdravěji.Díky za recepty.Alibabka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona má hlavně takovou oříškově sladkou chuť :-)

      Vymazat
  2. Máš to luxusní...teda ta vánočka, ta je...Krásný den Věrka

    OdpovědětVymazat
  3. Letos vlastně loni jsem pekla špaldovou vánočku podle Tvého receptu a byla fajnová :)díky
    Barča

    OdpovědětVymazat
  4. Trik na padající cop vánočky - prišpendlit ho špejlí. Zapíchnout na konce a doprostřed špejli a i s ní upéci. Mandle jsou se šlupkou? Já je vždycky loupu,ale možná zbytečně. Ten chleba se stromečkem je hezkej. O Kubovi uvažuji každý rok,ale je mi lito hub kdyby to pak nikdo nechtěl jíst. Kroupy mám spojené s dětstvím, kdy jsem je vybírala ze zabíjačk.polévky. hrozně mi nechutnaly, ale Kuba me láká jako klasika.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špejle zapíchávám, ale stejně se mi to vždycky nějak sveze :-D
      Mandle dovnitř klidně se slupkou. Na ozdobu je taky loupu :-)
      Tak to já zase krupky přímo zbožňuju, takže se na Kubu těším celý rok, až si dám! Nemáte možnost ho někde v rodině, u přátel ochutnat? Nebo si udělejte jen jednu malou porci, kdyby Vám to nechutnalo, ať teda není škoda těch hub.

      Vymazat

Děkuji za váš komentář :-)