pondělí 12. března 2018

Praha v knihách a hrách


Zázraky na počkání, nemožné do tří dnů - slíbila jsem vám to všechno nafotit, a vážně se tak stalo, na moje tempo v rekordním čase.

Fotek je hodně, protože stejně tak jako si neumím vybrat pár knih, neumím ani vybrat jen pár stránek z každé. Časté dotazy směřují k doporučení těch nej, ale na to neexistuje odpověď. Jednak každá ta knížka je jiná, jedna je spíš průvodcem, jiná beletrií, další pohádkou pro děti, a taky každý jsme jiný a něco jiného od knížky očekáváme. A pro nás jsou nej všechny, jinak bych je nepořizovala. Takže vybírejte očima a podle sebe :-)


Začnu ale neknihami. Při brouzdání jedním eshopem jsem narazila na toto puzzle od Larsen. Už doma jedno máme (vesmírné - tady) a ráda ho doporučuji. Mají velký výběr motivů, jsou naučné, vyrobené z tvrdého kartonu, vkládají se do rámečku s podložkou, některé dílky mají tvar např. zvířátek a celé je to norský produkt, nejsou vyráběné v Číně. Dalším plusem je příznivá cena.

Poznáte bez nápovědy všechny objekty?



Našla jsem ale i složitější obrázky s více dílky, motivů je také hodně. Některé jsem si uložila na Pinterestu tady.

Ve stejném eshopu mě zaujaly i Legendy Staré Prahy, což jsou - dle mého - výborné animáky o pověstech a legendách Starého Města. Jednotlivé příběhy jsou krátké, díky tomu má děj spád. Některé jsou ale lehce mrazivé, rozhodně to nebude pro malé děti, spíš od teenagerů po starší. Tady najdete ukázky.



Ještě taky něco k poslechu. Tahle CD nejsou přímo a jen o Praze, ale částečně s ní souvisí anebo se jinak pojí s tím, co nás aktuálně zajímá.


První je Čtení o hradech, zámcích a městech, kde se ale Praha a její památky vyskytují. Klasika od Petišky, krásně namluvená pány Somrem a Táborským.



Druhou audioknihou jsou Staré pověsti české a moravské od Aleny Ježkové. Máme i klasickou knižní podobu, obě ilustrovala Renáta Fučíková. I tady se příběhy Prahy konkrétně týkají. Nádherná záležitost pro oči i uši.




Třetí jsou Příběhy památných stromů od Marie Hruškové. Též vyšly původně v tištěné podobě, knížku ale nemáme. Opět příjemné na poslech. Součástí je i mapka, kde se jednotlivé stromy nachází.
Pražský strom tam žádný není, je tam ale třeba karlštejnský dub nebo dobříšské stromy, což je od Prahy kousek a každopádně tématicky nám to zapadá k pověstem a historii celkově.





V audioverzi máme ještě knížku Kam běží modrá liška. Ta je o Praze. Úplně. Stáhla jsem si ji kdysi na Audiotéce a teď k nám míří i kniha. Příběh je kouzelný, vyprávěný bohatým jazykem a audioverze je namluvená skvělými herci. Velmi doporučuji.

 

Jdeme na to čtení!

Začnu spíš obecnými naučnými knihami. Perfektní dvojici tvoří knížky ze série Můj stát - první s podtitulem Putování s českým lvem za sedmi státními symboly, druhá Putování za českými patrony. 
S tím se děti seznámí prostřednictvím hezky ilustrovaného komiksového obsahu. 

Schválně - dáte opět bez nápovědy dohromady všechny symboly?












České dějiny očima Psa máme ve verzi z Alberta, knížky se dostávaly za body za nákup. Tehdy se jinak tahle knížka nedala sehnat. Nově ale vyjde za pár dní - mrkněte. Příběhy spojené s naší historií vyprávěné z pohledu psa. Kratší kapitoly z pera precizní Martiny Drijverové.

A další dvě knížky komiksového charakteru, mnozí je jistě pamatujete ze svého dětství.
Obrázky z českých dějin a pověstí a Obrázky z československých dějin doplňují Obrázky z moderních československých dějin, Obrázky z dějin zeměpisných objevů (a výletů) a brzy vyjdou také Malované dějiny Evropy.















Praha - Velká knížka pro malé vypravěče je velkoformátové leporelo, kniha s tvrdými listy, na styl oblíbených knih Jaro, Léto, Podzim, Zima a Noc od R. S. Bernerové. Hledací knížka bez textu, se spoustou detailů. Na čtyřech hlavních stranách jsou vyobrazena čtyři místa v Praze a každé v jiném ročním období.
Podobná by měla být i Praha ha ha!, kterou mám předobjednanou a která teprve vyjde.






Pro trochu větší děti (nebo pro ty menší pod dozorem rodičů) jsou určena prostorová leporela od Lucie Seifertové. K Praze se váží tři, a to sice Příběhy z tajemné Prahy, Pražský hrad a jeho tajemství a Tajemná Praha (resp. čtyři, ještě Tajemný golem, ale tu nemáme). My máme doma ještě Tajemné hrady a zámky království českého a několik knih ze série Dějiny pro nejmenší. Perfektní je taky její rozkládací kniha Dějiny udatného českého národa, ke které se dá koupit i společenská hra, stejně jako ke knize Pohádka o lovcích mamutů.
Pokud se nebojíte risknout, že utratíte mnohem víc peněz, než byste chtěli, směle klikněte na celou nabídku.





Se mi nad tou krásou klepaly ruce, je to takové umělecky neostré.










Následují knížky, které se pojí s nějakou konkrétní památkou. 
Dvě legendy o Loretě, kniha ilustrovaná Renátou Fučíkovou. Přečtené dřív, než vám vystydne čaj, ale díky příběhu vám Loreta přijde ještě krásnější.







O mužíčkovi, který zastavil pražský orloj - něžná knížka Zdeňka K. Suchého. Mám pocit, že se o ní moc neví a je to škoda.






Ke stejnému objektu se váže i Legenda o Pražském orloji z nakladatelství Meander. Knížka skvělá po textové i grafické stránce, ale trochu váhám, zda ji už s klukama číst, ilustrace mi přijdou dost strašidelné.






V knize Řez kočkou, kterou jsem vám před pár dny představila tady, je jedna strana věnovaná i Národnímu divadlu.



Pak tu máme Pražský hrad - Tajemství Pražského hradu s podtitulem Ilustrovaný průvodce pro děti. Moc povedená knížka! Vyprávěná z pohledu pejska Rika, rozčleněná do krátkých kapitol nabitých informacemi, se spoustou krásných ilustrací a také s mapkou celého Pražského hradu, i s legendou. Na konci knihy pak najdete kvíz, kde si můžete ověřit, jestli jste četli pozorně.











Knížky o Praze všeobecně - Prahou kráčí lev od Aleny Ježkové s ilustracemi Michaely Kukovičové. Krásné příběhy pro menší děti, které se tak snadno s městem seznámí.
Z podobného soudku doporučuji knihu Malý pražský chodec od Ondřeje Hníka. Někomu jsem ji půjčila, už se mi nevrátila, budu muset znovu pořídit.








Stejná ilustrátorka pak stojí za obrázky, kolážemi v knize To je Praha. Knížku máme poměrně krátce, ale kluci si ji hned oblíbili. Moje oblíbená pasáž je ta s pasáží :-)
Určitě znáte sérii knih To je (Londýn, Řím, Austrálie...) od Miroslava Šaška. Tuto knihu pan Šašek  nenapsal, ale do série patří. Miroslav Šašek se sice v Praze narodil, ale většinu života strávil v emigraci, a proto průvodce pro děti po městech východní Evropy nikdy nevytvořil. Štafetu převzala až jeho praneteř, Olga Černá. Víc tady nebo tady.













Stejné téma - tedy emigrace a Praha jako rodné město - se váže i ke knize Tři zlaté klíče od našeho oblíbeného Petra Síse. Knížku napsal pro své děti, které se narodily už v zámoří. Obsahuje tři příběhy, tři klíče - o Bruncvíkovi, o Golemovi, o mistru Hanušovi. Jako každá Sísova kniha je i tato bohatě nádherně ilustrovaná, s nádechem tajemna.



Ta naše je i od pana Síse podepsaná :-)







Pro větší děti doporučuji ještě knihy od Petra Hugo Šlika - Tajemství jeskyně pokladů, Ve staré cihelně se svítí a Po stopách ztraceného syna. Poslední teprve vyjde. Všechny se odehrávají v Praze (stejně jako třeba Tržiště, kterou také doporučuji), jsou dobrodružné a připomínají mi knížky pana Foglara. Pro Eliáška mám zatím schovanou tu první, ale když jsem knížky fotila, tak jsem si na ni nevzpomněla, a později už se mi nechtěla vytahovat. 

  

Praha v srdci je další mistrovské dílo Renáty Fučíkové. 189 příběhů bohatě doplněných o její vyškrabávané obrázky. Personifikovaná Praha, Praha v srdci Evropy, Praha v srdcích lidí.







Franz Kafka - Člověk své i naší doby. O ilustrace se opět postarala Renáta Fučíková, textové části se ujal Radek Malý, oba oceňovaní autoři.
Kniha není sice primárně o Praze, ale Kafkův život s Prahou spjatý je. Srozumitelný a poutavý příběh.





Praha v legendách od Jana Klimeše, také z nakladatelství Práh, vizuálně mi připomíná dvě předchozí a hezky je doplňuje.





Dostali jsme se až k průvodcům. Jako první bych ráda zmínila tyto rozkládací naučné karty.


Dvě jsou z nakladatelství Fragment z řady Procházka po - Karlově mostě a Praze. Pěkně ilustrované, velikost do kabelky nebo batohu, obsahují stručné ale dostačující informace, včetně mapky.








Druhé dvě jsou ze série Naučné karty, jsou v takové laminované verzi a jsou rozkládací. Narozdíl od předchozích nejsou jen dvě, mají jich na výběr spoustu, z různých oblastí. Pár dalších už mám schovaných.






Z jednoho eshopu mi jako dárek přibalili záložku - s motivem Prahy. To berem!


Evu Chupíkovou jsem tady na blogu zmiňovala už několikrát. Kromě např. jejího Prázdninového deníku máme doma taky několik průvodců pro děti S pastelkami po... Pro Prahu můžete koupit průvodce po Lobkowiczkém paláci. Byl ještě krásný pro Průhonický park, ten je ale bohužel vyprodaný.







Knížka Ďasík a Ďáblík je vlastně taky takovým průvodcem, součástí je pak pracovní sešit, kde zúročíte právě nabyté informace. Nám se kniha asi někam zatoulala, i když netuším, kdy a jak. Mám doma jen ten pracovní sešit. Takže asi budu muset koupit znovu.




Praha s dětmi na krku od Alexandry Kohoutové přináší několik nápadů na trasy, které zvládnou i menší děti. Každá kapitola/trasa v knize obsahuje mapku, itinerář, je podrobně popsaná, uvádí, kam si cestou zajít na oběd, co je v okolí zajímavého, jak se tam dostat, a praktické informace typu kontakty, otevírací doby, ceny vstupného. Samostatné kapitoly pak tvoří seznam restaurací přátelských dětem, seznam dětských hřišť a seznam zajímavých webů.
V seznamu restaurací figurují i KFC a McDonald, to by tam opravdu být nemuselo.





A na závěr jsem si nechala opravdu třešinku. Spíš třešeň. Pecku největší!
Praha Podrobný obrazový průvodce od Tomáše Rygla. Koupili jsme ho stylově v knihkupectví Karolinum.
Na 153 stranách najdete neskutečně precizní ilustrovaný průřez všemi významnými pražskými památkami. Dostanete se tedy i dovnitř budov, které jsou jinak veřejnosti nepřístupné.
Z téhle knihy jsem v absolutním transu. Perfektní, perfektní, perfektní!



























Blogspot mi zase při nahrávání fotek dost ubere na jejich kvalitě, ale věřte, že je to opravdová paráda.

Je mi jasné, že ještě víc než i ty nejkrásnější a nejvěrnější knížky světa jsou vlastní zážitky, takže pokud máte tu možnost, vydejte se Prahu prozkoumat osobně. Na Pinterestu jsem vytvořila nástěnku s tipy na výlety, na různé exkurze vhodné i pro děti, na muzea, divadla, hry, které se v rámci Prahy dají hrát... - nástěnku najdete tady. Její druhou částí jsou i tipy na knihy a jiné materiály, jakož i stolní hry. Je z čeho vybírat.

Krásný článek o pražských divadlech pro děti pak najdete na blogu Jany. Moc díky za něj.

V Praze jsem prožila téměř 20 let, ale tehdy jsem její krásu nevnímala, přišla mi hlučná, špinavá. Ráda jsem z ní utekla do brdských lesů. Nastálo do Prahy se teď vracet nechci, ale jsem ráda, že ji máme u nosu a můžeme si užívat všeho, co nabízí.

14 komentářů:

  1. Vypadají úžasně ty knihy. To jste si dala velkou práci. Děkujeme moc. Budu dlouho čerpat z vašich informací. Skvělá práce a perfektní výběr knih. Díky.

    OdpovědětVymazat
  2. Já nemám slov...jsem naprosto učarovaná. Nevím jak daleko máte Prahu vy, my ji máme něco přes 200km, ale také ji rádi s dcerou navštěvujeme :-)A moc mě potěšilo, že některé knihy máme taky :-) V sobotu jsem pořídila Řez kočkou a tu poslední o Praze musíme mít taky :-) Krásné dny, plné úžasných knih Vám přeji. Jana

    OdpovědětVymazat
  3. Velice děkuji za úžasnou inspiraci. Několik věcí musíme určitě pořídit :)

    OdpovědětVymazat
  4. Díky díky, nádhera. Váš blog je poklad, když se blíží náš podzimní narozeninový a svátkový maraton, vždy se inspiruji... Jen trošku nebezpečné pro kreditku:-) Moc by mě zajímala velikost Vaší knihovny, nedivila bych se, kdyby byla větší než naše místní obecní miniknihovnička:-) Díky, a obdivuji Vaši trpělivost a ochotu věnovat příspěvku celý víkend. Pavla P.

    OdpovědětVymazat
  5. Moc děkuji za inspiraci a věnování volného času tak objemnému článku. Už přemýšlím, která z nich obohatí knihovnu. Katka

    OdpovědětVymazat
  6. Kaji, tak Ti teda Ď - kus vyplaty je prave v čudu :D

    OdpovědětVymazat
  7. Sberatelsta zalozka je z megaknih, mame doma tu stejnou.
    Knizky opravdu krasne.

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuji za další skvělou inspiraci! V Praze jsem prožila 7 roků, které zásadně změnily můj život. Vystudovala jsem tam svou vysněnou VŠ a potkala tam svého manžela. V tu dobu jsem si Prahu moc neužívala a teď se těším, když nám holky konečně povyrostly, že se tam bude často a rádi vracet. Jsme na přímé lince Brno-Praha. A mimochodem ... nemáte tip na nějakou blogařku z Brna, která by nám dala tipy na tohle město :-) Díky PP.

    OdpovědětVymazat
  9. Mno, musím říct, že z tvého výběru nemáme doma skoro nic :-D až na pár čestných výjimek. Možná je to tím, že jak tady děti vyrůstají, tak jim pražské dominanty vlastně přijdou jako samozřejmost. Ale já se moc těším, až dorostou do věku, kdy je budou brát pražské/české báje a pověsti. Jako dítě jsem je zbožňovala, doufám, že v tomhle budou po mě.
    A ta poslední knížka z Karolina, tak to je teda něco! Píšu si jí na svůj "must have" list a tentokrát pro sebe :-)
    Moc díky za tip na puzzle, už jsem objednala set mořského světa pro našeho milovníka ryb :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Eva Chupíková věnovala Praze celou jednu ze svých knih plných úkolů pro děti, jmenuje se Slohovník aneb Praha má styl. Pokud byste chtěli ještě doplnit už tak dokonalou sbírku:-)

    OdpovědětVymazat
  11. Teda, strašně moc děkuji za tu práci, kterou jste si s článkem dala. Sbírka knížek je neuvěřitelná a některé knihy budeme muset domů pořídit. :-D

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za krásně zpracovaný přehled knížek, ráda se pro inspiraci kouknu i na pinterest :-) Praha pro nás sice není za rohem, ale docela dobře dostupná a s dětmi do ní určitě párkrát do roka zavítáme. Minulý rok jsme byli začátkem dubna, bylo nádherné, skoro letní počasí a sad pod Petřínem byl v jednom květu. Do teď na to vzpomínáme a v dubnu si procházku opět zopakujeme. Viki

    OdpovědětVymazat
  13. Tleskám a musím sdílet! Moc se mi líbí výběr knih a přikádám ještě odkaz pro zájemce:
    http://www.evachupikova.cz/slohovniacutek-aneb-praha-maacute-styl.html

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)