neděle 13. prosince 2015

Osmé okýnko

Upečte si cukroví.


Úkol zněl jasně, tak jsme si upekli to linecké, na které jsem si den před tím zadělala. Kluci mi trochu pomáhali, ale příště jim dám každému vlastní kousek těsta, ať si vykrajují bokem, protože takto to bylo trošičku o nervy. Oba stáli u linky na židlích, oba na nich dělali skopičiny, oba se snažili vykrajovat, shazovali při tom různé nádobí, rozváleli mi už vykrájené tvary, rozsypali mouku... :-)

Přidávám recept na naše linecké, které peču každý rok:
500 g hladké mouky
250 g másla pokojové teploty
120 g cukru
1 vejce
kůra z jednoho citronu
asi čtvrt lžičky mleté vanilky

Linecké je asi moje nejoblíbenější cukroví. Nejradši ho mám klasicky a s jahodovou marmeládou. Žádné inovace jako je slepování či polévání čokoládou, cukrové zdobení apod. Já peču, Muž slepuje :-)




Ze zbytku těsta mašinky a malá srdíčka (z vnitřků) pro kluky.


Ale protože linecké ještě nebylo slepené a protože si ho šušním pro sebe a jsem lakomá a protože jak se začne péct, tak kluci už by to hned jedli, musela jsem vytvořit variantu B, kterou jim předhodím ke konzumaci.

Upekli jsme si perníkový trhací chleba nebo také briošku. Recept je z knížky Cukroví z edice Apetitu.


Na těsto:
465 g hladké mouky
55 g třtinového cukru
0,5 kostky droždí
80 ml vlažného mléka
175 g rozpuštěného másla
větší špetka vanilky
2 lžičky perníkového koření
100 g rozinek naložených v rumu
2 vejce
Na potření:
60 g rozpuštěného másla
2 lžičky perníkového koření
110 g třtinového cukru
Na polevu (kterou jsem už nedělala):
100 g čerstvého smetanového sýra
1 lžíce nastrouhané citronové kůry
100 g moučkového cukru
2 lžíce citronové šťávy


Droždí, lžičku třtinového cukru a mléko dejte do mísy, promíchejte a na teplém místě nechte 5 minut stát, až vzejde kvásek. Pak přidejte mouku, zbývající cukr, vanilku, perníkové koření, okapané rozinky a máslo a uhněťte těsto. Postupně přidejte vejce a zpracovávejte, až vznikne hladké a trochu lepivé těsto. V lehce vymaštěné míse ho pod utěrkou nechte kynout asi hodinu, až zdvojnásobí objem.



Vykynuté těsto rozválejte mezi dvěma archy pečícího papíru na obdélník 50x25 cm. Příčně ho rozkrájejte na 5 stejných pásů.


V misce smíchejte krupicový cukr a perníkové koření. První pás potřete máslem a posypte kořeněným cukrem, zakryjte dalším obdélníkem, potřete máslem a posypte cukrem. Postupujte stejně se zbývajícími pásy, máslem a cukrem.
Zbylým máslem jsem si vymazala dno a boky formy, něco jsem pak nalila i nahoru na těsto, zbylým cukrem jsem také pocukrovala vršek.




Vzniklý útvar napříč rozkrojte na 6 stejných kousků a ty naskládejte za sebe do velké chlebíčkové formy řeznou stranou nahoru. Překryjte utěrkou a nechte na teplém místě kynout další hodinu.



Troubu předehřejte na 180°C. Briošku pečte 30-35 minut dozlatova, potom ji vyndejte z trouby a nechte chladnout 15 minut ve formě. Pak ji vyjměte a nechte vychladnout na mřížce.







Utřete všechny přísady na polevu a před podáváním jí briošku ozdobte.

Všechno spí, pustila jsem si Lásku nebeskou. To už je taky taková naše vánoční tradice. Loni jsem objevila polskou obdobu Noc plná zázraků. Líbí se mi možná ještě víc než originál :-)



6 komentářů:

  1. Děkuji za recept na trhací chlebík-velká dobrota!!!Je tu u Vás moc fajn...Gabriela

    OdpovědětVymazat
  2. No vďaka za recepty aj film, poľský...ja mám tiež rada Lásku nebeskú..., hlavne toho speváka tej pesničky...sme sa bavili a bavíme, nie sme romantickí :-) ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, taky se mi víc líbí tahle stránka filmu než ta velká romantika :-D

      Vymazat
  3. My koukáme na oba filmy, bez nich už u nás nejsou Vánoce. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)