úterý 28. února 2017

Neštovice

Dalo se to čekat, ve školce řádí už nějakou dobu.

U sobotní snídaně jsem si všimla, že má Eliášek na krku pupínek. Po nadzvednutí trička se nám jich odhalilo dalších pár a bylo zcela jasné, že se jedná o neštovice. Tak trochu jsem v ně i doufala - kluci jsou zrovna zdraví, počasí ještě není vyloženě jarní, takže nemusíme litovat, že musíme být doma, zároveň ani není vedro, ve kterém se ty neštovice snáší asi ještě hůř, a budou to mít kluci odbyté. Tedy doufám, že Alánek bude Eliáška následovat.

V sobotu jsme narychlo koupili v lékárně tekutý pudr, protože to bylo to jediné, o čem jsme věděli, že se na neštovice používá.


Rychle jsem si ale všimla, že se po něm neštovice zhoršují, a proto jsem nelenila a googlila a našla několik dobrých rad, které mi později potvrdila kamarádka, čtyřnásobná matka, a dnes ráno i dětská lékařka.

Předně napíšu, že neštovice jsou virového původu, je lépe si je prodělat v dětském věku. V dospělosti mají horší průběh a mohou se projevit spíše jako pásový opar. Po jejich prodělání si vytváříte doživotní imunitu - říká se, že čím horší průběh, tím bude imunita proti nim silnější.
Neštovice jsou infekční ode dne, kdy se objeví první pupínek, do zaschnutí posledního. Inkubační doba je dva až tři týdny.
Velmi nebezpečné jsou u těhotných žen, buďte tedy ohleduplní a pokud onemocníte neštovicemi, držte se (dítě) v izolaci.
Celkově by nemocný měl být v klidu a hodně pít. Nesmí chodit na slunce, po neštovicích by zůstaly jizvy. Pupínky se nesmí škrábat, hrozí zanesení infekce. Proto udržujte dětem krátké a čisté nehty. Oblečení jim dávejte volnější, bavlněné, bambusové, bez knoflíků, zipů, apod.

Asi po deseti letech jsem navštívila lékárnu a odnesla si hypermangan, ViraSoothe a Fenistil kapky.
Většina lékařů doporučuje dítě s neštovicemi v prvních dnech vůbec nekoupat.
My naopak koupeme 3x denně, ve vodě, která má zhruba tělesnou teplotu (to je dobré i na případné srážení horečky) a do které nasypeme jen pár zrníček hypermanganu - aby byla voda světlounce růžová. Koupel má trvat minutu dvě, tělo vodou polévat, můžeme i vlasy. Obličej jen opatrně otíráme namočenou žínkou, spíše ji na obličej jemně přikládáme. 
Poté osušit bavlněnou plenou, opět spíše přikládat, oťupkávat, nikoli třít kůži - hrozí stržení pupínku.
V koupelně by mělo být teplo, aby dítě neprochladlo. Vlasy vyfénujeme, podle potřeby pupínky jemně natřeme ViraSoothem, což je gel přímo na neštovice. A narozdíl od pudru na pupínku nevytvoří vrstvu. 
Potom opatrně obléknout a do tepla. 
Fenistil kapky mám pro jistotu, jsou na různé alergie, vyrážky a právě i svědění při neštovicích. Muž po přečtení příbaláku prohlásil, že tohle dítěti nedáme, ale tady je asi třeba zvážit, co je menší zlo. Eliáše pupínky hodně svědí, prakticky neustále ho musíme usměrňovat, aby si je nerozškrábal, v noci se kvůli tomu nevyspíme. Dnes poprvé jsem mu je dala před spaním, tak uvidíme.








Další tipy, které jsem pochytila:
- směs éterických olejů Nelinol - Karel Hádek
- Tanno-Hermal
- genciánka
- Imazol
- tea tree olej
- homeopatika:
- aconitum, belladonna, forum phosphoricum - při horečce na samém počátku onemocnění
- rhus toxicodendron 15 CH - na zklidnění svědivých puchýřků na samém počátku prvního výsevu
- mezereum 9 CH - pro snadnější a rychlejší průběh nemoci
- antimonium tartaricum 9 CH - pro rychlejší hojení a lepší vstřebávání případných jizviček
- ještě mě napadly možná Bachovy esence, ale nemám s nimi zatím zkušenost

Doma jsem prolistovala své dva domácí lékaře.

Jak pečovat o zdraví dítěte... navzdory vašemu lékaři
Robert S. Mendelsohn
Malvern

V knize je kapitola o neštovicích a dále velmi zajímavá kapitola o horečce, proč ji nesrážet, jaký má pro léčbu význam, co sledovat, čeho se obávát a čeho nikoli, jaké léky nepodávat.




Teplota 37°C není "normální" teplotou pro každého.
Teplota může dítěti stoupat z velkého množství důvodů, které nemusejí znamenat nemoc.
Horečky, které by vás měly zajímat, mají obvykle zřejmou příčinu.
Hodnoty teplot se budou lišit podle toho, kde jsou naměřeny.
Když radím neléčit samotnou horečku, u novorozenců dělám výjimku.
Má-li dítě horečku, na vině může být i nadměrné oblékání.
Horečku většinou způsobují virové či bakteriální infekce, které obranné mechanismy těla zvládnou samy bez lékařské pomoci.
Neexistuje přímý vztah mezi výší teploty dítěte a vážností jeho nemoci.
Neléčené horečky způsobené virovou či bakteriální infekcí nestoupají neúprosně a nepřesáhnou teplotu 40,5°C.
Opatření ke snížení teploty, jako jsou léky či omývání, jsou horší než zbytečné; ve skutečnosti jsou kontraproduktivní.
Horečky způsobené virovou či bakteriální infekcí nezapříčiní poškození mozku nebo trvalé fyzické poškození.
Febrilní křeče nevznikají z vysokých horeček. K těm dochází, když teplota stoupá příliš rychle.

Rychlý přehled zásad dr. Mendelsohna při horečce.




My máme skvělou dětskou lékařku, neděláme jí nic navzdory, respektujeme ji, ona respektuje nás, je nakloněna alternativám a diskusi.
Tuhle knihu každopádně doporučuji všem rodičům, zcela jistě není na škodu si ji přečíst, rozšířit si obzory a možná nechat se donutit přemýšlet nad věcmi, nad kterými by vás přemýšlet nenapadlo.

Rodinná encyklopedie alternativní medicíny

Starší knížka, kterou jsem si koupila ještě kdysi za svobodna. Po letech v ní ale objevuji spoustu toho, k čemu jsem si i bez ní došla. Neberu ji jako dogma, spousta věcí mi v ní nesedí, ale je v ní i spoustu dobrých rad.





Na závěr ještě napíši, že i po vyloupání stroupků neštovic je třeba kůži mazat, výborný bude měsíčkový balzám nebo mohu doporučit Havlíkův přírodní zázrak - na neštovice jsme tedy zatím nezkoušeli, ale jinak hojí kůži perfektně. A vyživuje.

A ještě pro zasmání - pamatujete neštovicový večírek u Simpsonových? :-)

Edit:
Fenistil kapky jsme použili jen v tom jednom případě, u Eliáška už byly neštovice v té době skoro na ústupu, Alánek se nedrbal vůbec.
Celkově měly neštovice u kluků celkem hladký a rychlý průběh. Alánek měl tedy pupínků více, jeden dokonce i na očním víčku, ale patrně ho vůbec nesvědily, nebo je prostě odolnější. Po tři noci měl lehce zvýšenou teplotu a i vlivem úplňku spal neklidně. Jeden den na něm bylo vidět, že není ve své kůži, den strávil v pyžamu koukáním na pohádky a pospáváním. Ale jinak oba kluci řádili zcela standardně. Jsem přesvědčená, že rychlému hojení hodně napomohly ty hypermanganové koupele.


Teď po vyloupání mažeme Univerzálním výživným krémem od Weledy, hezky se roztírá, promašťuje a jemně voní.


Eliášek nakreslil Alánkovi nad postýlku neštovici :-)


9 komentářů:

  1. Dost zive si pamatuju, kdyz jsme je meli my s brachou. Nekolikrat denne jsme stali na zidli a mama nam bile potirala kazdy pupinek :D Jen trochu opravim, ze pasovy opar neni se neprojevi poprve, ten se prave muze projevit po nestovicich, je to stejny vir, ktery v tele zustava a kdyz je pak clovek oslabeny, ve stresu atp. tak znovu vykoukne ve forme pasoveho oparu. Manzel totiz prodelal pred par lety, tak mame zkusenost. A dozivotni imunita nestovic neni bohuzel 100%, u velmi nizkeho procenta se pry muze opakovat (to uz overene nemam, tvrdily maminky ve skolce...) tak at to ma u kluku rychly a mirny prubeh ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to slyším prvně, já to právě znám tak, že v dospělosti se ten herpes vir může projevit jako neštovice, ale také jako ten pásový opar. O obojím po sobě jsem ještě neslyšela. Zajímavé.
      S tou imunitou je to právě tak, že čím mírnější průběh, tím větší riziko, že před nimi pak člověk v dospělosti nebude chráněn. Alespoň tak nám to říkala doktorka. Ale takže ano - můžeš je chytit znovu.

      Vymazat
  2. Učitelka Hanča má pravdu, neštovice se mohou opakovat. Měla to tak kamarádka a to nemela žádné mírné průbehy. Asi tělo nevytvořilo dostatek protilátek, kdo ví.

    Tehotenství a neštovice, no nikdo asi nejásá, ale pokud má těhotná protilátky, tak je plod chráněn. Můžete si i v dospělosti nechat z krve zjistit, jestli protilátky máte či ne.

    Neštovice jsou poměrně nakažlivé, máte asi 90ti procentní šanci, že je chytí sourozenec. No ač já jsem se snažila sebevíc, tak to sourozenec nechytil a to jsem jim davala pít ze stejné láhve, spali u sebe atd.

    Jinak mi raději nekoupali a ošetřovali jednotlivé pupinky. A že jich bylo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím těhotenstvím to bylo myšleno tak, resp. chtěla jsem říct, že by člověk měl ohleduplný a v době, kdy je nemoc u něj infekční, by neměl chodit třeba do obchoďáku, do divadla, děti dávat do školy, na kroužky apod. Prostě držet se doma v izolaci. Nikdy nevíte, s kým se potkáte, koho nakazíte a co tím tomu druhému způsobíte. Jako příklad jsem uvedla právě ty těhotné, u nichž by to mohlo mít fatální následky.

      Taky jsem zvědavá, jestli to mladší chytí, zatím se drží :-)

      Vymazat
  3. To je moc zajimavý a určitě inspirativní článek. Kluci už neštovice měli. Teda vlastně nás to ještě čeká s Marečkem. Můj synovec prodělal neštovice taky 2x. Uplně jsem se divila jak je to možné. Líbí se mi kniha Jak pečovat o zdraví dítěte... Tu neznám a asi si ji pořídím. Čtu teď Léčba Zemí a moc se mi to líbí. Já jsem na kluky používala ten průhledný gelík co máš na fotce a byl supr. Pak už jsem je ničím nepromašťovala po zahojení. ondra má jeden ďolíček a Péťa žádný. Naštěstí to tenkrát měli taky z jara a průběh úplně poklidný bez teplot. Tak přeju i Vám aby jste měli co nejlepší průběh. Užíjte si sebe, nové knížky a společenské hry... někdy jsou ty nemoci takové fajn zpomalení při tom každodenním pracovním shonu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je prostě jen důkaz, že každý jsme unikát a že imunitní systém nelze předvídat.
      Léčba Zemí je moc hezká, zatím jsem ji teda nečetla, ale na tu mám zálusk zase já. Kdyžtak můžeme půjčit kus za kus :-)
      Děkuji, Eliášek dneska pátý den, pupínky už nenaskakují, má jich kolem 150, což je opravdu mírné, teplotu neměl, řádí tu oba, dnes jsem je už na chvíli poslala ven.
      A do práce chodím, takže u mě se zpomalení nekoná :-( :-D
      Zdravím přes kopec :-)

      Vymazat
  4. Dobry vecer, moc dekuju za clanek, hned jsem si rikala ze se nam to treba bude hodit a ono ze jo. Jarni prazdniny zacaly tak ze muj synovec v den odjezdu zacal "pupinkovat" a nase 2 holcicky v jeho spolecnosti od zacatku. A hle vcera tj po 16 dnech obe dve v jeden den, u starsi 4 roky velmi mirne, u mladsi 2 roky teda pupinku mnohem vic. Stale vaham s tim hypermanganem, ale asi ho zkusime. Gel mame a tedy i fenistil - u mladsi je svedeni intenzivni tak na noc davam. Ackoliv pripravena, uz si preju aby to mely za sebou. Drzim je v izolaci a tezko jim vysvetluju ze nemuzeme ven, tedy snad za par dni vyrazime aspon na chvilku. Super ze jste dopsala Edit :-) a ze to kluci zvladli! Silva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos je snad nějaká intenzivní vlna neštovic. Tak ať to u vás probíhá v klidu a máte to brzy za sebou.
      Ten hypermangan opravdu doporučuji, mám ověřeno z více míst, že s ním byl průběh mnohem rychlejší a naopak s pudrem celkem katastrofa. Když dodržíte postup, nemůže to nijak ublížit. Konzultovala jsem to i s naší dětskou lékařkou a schválila mi to.
      Hlavně nechoďte s dcerkami na sluníčko, i dokud se jim budou vylupovat stroupky, mohly by jim zůstat jizvy. To bude teď v tom krásném počasí asi nejtěžší :-)
      Brzy se uzdravte.

      Vymazat
  5. Dekuji moc za podporu! Dnes uz jsem je koupala dle postupu. Dnes jsou holcicky vic uplakane asi je to svedi vic nez vcera a mladsi teda podle me i boli. Davame gel. No pocasi je fakt krasne ale ven nejdeme. Snad ke konci pristiho tydne nebo ten dalsi. Mejte se. Silvia :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)