pondělí 13. srpna 2018

Letní ne/pečení

Celé léto jsem dávala na Instagram fotky letních dobrot a dortů. A vy jste chtěli recepty.
Tak tady je máte, pěkně pohromadě.


Na nedělní poobědové kafe k dědovi s rebarborovým koláčem.
Na návsi jim ještě stála májka.
A za vraty velký bagr zasypával výkop. Sice jsme kvůli tomu museli kus pěšky, zato ale kluci byli skoro celou dobu nalepení na plotě. Neděle na jedničku.

Kynutý rebarborový s drobenkou
Myslím, že jsem ho nepekla podle žádného konkrétního receptu. Kynuté těsto na koláče je pořád stejné. Rebarboru jsem oloupala a nakrájela na kostičky. Drobenku asi taky umí každý.
Kdybyste se ale vůbec nechytali, jeden fajn snadný recept najdete třeba tady.




Třešňový krambl (crumble)
I tady využijete drobenku. Krambl pečeme celkem často, protože je jednoduchý a nenáročný na přípravu, můžete použít téměř jakékoli ovoce a vždycky je výsledek k sežrání.

Pekáček či zapékací misky vymažte máslem, do něj nasypte vypeckované třešně.
Drobenku si připravte klasicky v poměru 2:1:1 (mouka:máslo:cukr). V tomto receptu jsem část mouky nahradila strouhaným kokosem a mletými mandlemi, část másla jsem nahradila kokosovým tukem.
Pekla jsem asi 30 minut na 160°C.

Podávejte ideálně ještě teplé (ale chutná výborně i studená), můžete doplnit zmrzlinou, zakysanou smetanou, šlehačkou.






Cream Tart nebo Number/Alphabet/Biscuit Cake
Můj Muž měl narozeniny...
Od kluků dostal kaktusy a ode mě dort.
Kolem něj jsem už pěkně dlouho kroužila, ale říkala jsem si, že to bude šíleně pracné a že na to bude potřeba forma a kdesicosi. Až mě nakopla Budlina se svým krasavcem, a tak jsem to taky podle Cat & Cook zkusila. Nejtěžší asi bylo přenést pláty upečeného těsta na prkýnko a potom druhý na nazdobený první. Ten spodní se mi při odlepování z pečícího papíru zlomil :-D Ale dobrý, není to vidět.
Zdobila jsem jen ovocem a do krému jsem dala poloviční množství cukru. Je to výborný!












Ze zbytku těsta jsme vykrájeli, vyrazítkovali a upekli sušenky.


Kaktusy od kluků

Tři fotky ještě taky dárky pro tchýni, narozky slaví tři dny před svým prvorozeným synem (=Mužem). Přála si Herbáře. Klucí jí nakreslili obrázky, Eliášek vytvořil přání i s obálkou




Slavíme Štěpánku!
Upekli jsme na její počest (a na přání rodičů) Pavlovu - recept na ni najdete tady.
Dostala od nás taky pár dárečků.





Dřevěná pokladnička Pearhead - kluci už dlouho mají žirafu a krokodýla, jsme s nimi spokojeni, tak jsme přikoupili Štěpánce do party.


V den našeho odjezdu do Jizerských hor jsme taky ráno přivítali na světě Stázinku. Poprvé jsme ji viděli až v den našeho návratu, narychlo jsme jí v Jizerkách koupili pár lněných a mušelínových oblečků, fotku nemám. 
Později ještě českou verzi knížky The Very Hungry Caterpillar a něco do červena :-)
To jen taková malá nereceptová vsuvka.



Pavlova se prostě nepřejí!
Čili ani ne po týdnu jsme ji měli znovu. Protože Muž měl svátky (jmeniny a že je otec) a vyžádal si ji.
A rozhodně nesouhlasím, že je pojmenována po té baletce. Svůj název má jistě po tom pánovi, co dělal pokusy na psech.








Pro mě, k svátku. Koláč z křehkého těsta s jostou a rybízem a skořicí a ořechy a slunečnicovými semínky.
Původní recept od Maryny jsem si trochu upravila.

Na těsto:
300 g hladké mouky
170 g másla
130 g třtinového cukru
1 lžička prášku do pečiva
2 lžíce studené vody

Na náplň:
400 g josty a rybízu
asi 2 lžíce třtinového cukru
1 lžička skořice

Všechny suroviny na těsto zpracujeme a rozdělíme na dvě poloviny. Jednu zabalíme do folie a dáme do mrazáku. Druhou polovinu těsta namačkáme do pekáčku či formy, kterou vyložíme pečícím papírem. Pečeme na 170°C asi 15 minut.
V míse smícháme ovoce, cukru a skořici. Směs naneseme na předpečenou polovinu těsta. Druhou polovinu vyndáme z mrazáku a na struhadle ji nahrubo nastrouháme na směs ovoce. Vrstva musí být rovnoměrně rozprostřená po celém koláči. Vrch jsem ještě posypala lehce opraženými nasekanými lískovými ořechy a slunečnicovými semínky. Pečeme dalších 40 minut na 160°C. Necháme vychladnout.







Eliášek svátek.
Muž a já výročí svatby.
Dort nepečený.

Vycházela jsem z toho staršího receptu. Ke smetanám jsem přimíchala ještě jeden měkký tvaroh ve vaničce. Příště bych ale klidně ubrala tu zakysanou, nebo jí dala alespoň trochu méně, dort mohl být krapet tužší.
Dno dortové formy jsem vystlala pečícím papírem a celé pokladla cukrářskými piškoty.
Tvarohovošlehačkovou směs jsem si rozdělila na dva díly, jeden zhruba třetinový, do toho jsem ještě zašlehala kvalitní práškové kakao. Do většího dílu jsem zašlehala vanilku.
Na piškoty jsem nanesla vanilkovou směs, posypala pár kuličkami rybízu, na to kakaovou vrstvu. Uhladila jsem do rovna a dala přes noc ztuhnout do lednice.
Ráno jsem ještě dozdobila ovocem.








Jahodové knedlíky od babičky jsme si dozdobili domácím pribiňákem a ovocem ze zahrádky.


Koláčky s rebarborou a rybízem a drobenkou
Měl to být koláč na plech, takže zase klasické kynuté těsto. Pak se mi to ale rozleželo a těsto jsem si rozdělila poměrně na několik dílů, uválela bochánky a z nich vytlačovala koláčky. Rybíz a oloupanou a nakrájenou rebarboru jsem smíchala s trochou cukru a vanilky. Navrch opět drobenka.
Péct dozlatova na 170°C.








Zbytek ovoce zapečený s drobenkou

A co by to bylo za léto bez zmrzliny! Máme bezva formičky od Tescomy, takže si často děláme domácí.
Tady konkrétně kombinace banánů, jahod, nektarinek a smetany. Banány dodají sladkou chuť, takže není potřeba přidávat cukr, a trochu směs i zahustí. Stačí tedy libovolné ovoce v libovolném poměru rozmixovat a přimíchat pak jen trochu smetany. Dle chuti a dle konzistence.
Jindy můžete do čisté smetany přidat celé kousky ovoce, nemixovat, ochutit vanilkou, případně javorovým sirupem či medem. Nebo místo ovoce čokoládu, když chcete hodně mlsat. Záleží jen na vaší chuti a fantazii nebo stavu ledničky.




A tyto jsou rebarbovové podle receptu od Džejn.
Ale zase jsem si to trochu upravila. Rebarboru jsem svařila v rendlíku a nechala vychladnout. Rozmixovala jsem opět s banánem a jahodami, přidala jsem trochu javorového sirupu (tady byl potřeba, rebarbora je přeci jen výrazná) a trochu smetany.



Na závěr několik kupovaných dobrot. Vévodí jim Ghítela. Olala! Klidně bych jí sežrala na posezení. Ale držím se. Zatím jsem měla dvě lžičky. Taky proto, že jsem jí vlastně koupila Mužovi.

To malé levandulové si mažu na komáří štípance, kterých mám požehnaně





Po hodně dlouhé době jsem si koupila Mixit. Ne kvůli tomu, že když ho budete jíst, budete mít figuru do plavek, ale kvůli kombinaci surovin. Je vážně dobré :-)


A tyhle borůvkové indiánky jsme dostali. Víc k tomu nemám. Byly absolutně boží!




4 komentáře:

  1. Jedna dobrota lakavejsi nez ta druha! Jen co Rozara usne, musim si jit necim osladit zivot :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Hani :-) A jsem ráda, že jsem ti udělala chutě na něco dobrého :-)

      Vymazat
  2. Na to, abychom mohli dělat krásné dorty a hlavně abychom si je potom mohli vychutnávat, potřebujeme vzít na chatu vždy kvalitní nože. Manžel mi říká, že dort se přece něčím uřízne, ale já si na tomto opravdu hodně zakládám. Kdybych mu dala tupý nůž na klobásu, taky by se určitě zlobil a naříkal by, co že to máme tak tupé nože.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem se teď před 14 dny vrátila z krásné Itálie, konkrétně jsme tedy na prodloužený víkend navštívili Neapol a byli jsme naprosto pohlceni nádhernými kavárničkami lemujícími přístav a všudypřítomnou vůní lahodné kávy :-) Proto jsem se rozhodla, že si nějaký kvalitní stroj na kávu budeme muset pořídit i my domů a objednali jsme i díky slevovému kuponu z https://slevovykupon.net/ za pár tisíc dost dobrý presovač :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)