pondělí 10. dubna 2017

Zimní barefoot

Nejvyšší čas zhodnotit a napsat o tom, co jsme obouvali v zimě.

Začnu obutím pro nás rodiče - oba jsme si s Mužem vybrali zimní boty Joe Nimble.

Kdo se o barefoot zajímá, pravděpodobně zná ty nejznámější značky. Joe Nimble je ale poměrně nová, řekla bych, že se do širšího povědomí dostala právě loni v létě/na podzim. Jejich boty nás zaujaly vzhledem, ale protože na ně nebyly celkem ještě žádné recenze, zkoušela jsem o nich něco dohledat. Dostala jsem se až na nějaké zahraniční diskuse a o značce jsem zjistila spoustu zajímavých věcí.
Joe Nimble je německá značka, vyrábějí barefoot boty již od roku 1982 (jsou stejný ročník jako já :-)
Boty jsou vyráběny v Německu v jejich vlastní továrně, což se velmi pozitivně odráží na kvalitě, na boty je záruka 3 roky. V Německu taky mají asi 30 vlastních obchodů a vlastní opravnu.
Neprodávají boty přes žádného prostředníka, do obchodů v zahraničí (resp. u nás) dodávají přímo. To je skvělé pro koncového zákazníka.
Boty vyrábějí i v polovičních velikostech, ale co je hlavní - věří, že hlavním rysem BF bot musí být jejich tvar (width). Protože nemá cenu vyrábět a nosit boty s tenkou podrážkou, které vám přesto nebo právě proto dále ničí nohy. Jo! To souzní s mým názorem, že když budete mít tenkou podrážku, ale úzkou špičku, nohám to uškodí. Viz moje dlouholeté nošení tzv. šlupek. A dlouhá léta mi nedocházelo, z čeho mě ty nohy tak ukrutně bolí.

Boty jsme kupovali v obchodě Natural Selection, který bych ráda taky doporučila. Už jsme u nich pořídili asi pět párů bot, naposledy nové Campery pro Eliáška. Vždycky skvělý servis.
Co vím, tak existují od roku 2012 a naposledy skončili například s prodejem značky Vivobarefoot, protože nebyli spokojeni s jejich kvalitou (častými reklamacemi). Předpokládala jsem tedy, že už mají hodně zkušeností s BF obuví a že když chtějí nabízet jen kvalitní značky, tak že s Joe Nimble nešlápneme vedle. 







Muž si vybral model cozyToes, kotníčkové, zateplené. Na každé straně z boku, odshora, dolů, mají zip, což mi přijde nesmírně praktické. Muž boty při obouvání zásadně sešlapuje, nerad si je rozvazuje, považuje to za ztrátu času, a natahuje si je přes patu. Takže u těchto jen z boku rozepne, nemusí rozvazovat, a zároveň boty neničí. A mně neničí nervy.
Ohebné jsou skvěle, příčně i podélně - na fotkách jsem ohýbala úplně nové boty, vytažené z krabice, a bylo mi líto je hned úplně rolovat, ale dalo by se. 
Podrážka je tenká, ale opatřená takovými "ťuplíky", vyzkoušeno na náledí a na zamrzlé řece a neklouže.
Manžel má takovou standardní nohu, nijak extra širokou, nemá vysoký nárt, boty mu sedí skvěle.
Po koupi jsme je ihned naimpregnovali a ošetřili. Nosil je celou zimu velmi intenzivně, i do vysokého sněhu. Nikdy neprovlhly, neměl studené nohy. Po sezoně vypadají stále stejně, jsou jako netknuté. Když přišly, nikde z nich nečouhaly žádné nezačištěné nitky nebo lepení, nebylo z nich cítit lepidlo ani nic nepříjemného, nikde se neodchlipuje gumová podrážka po stranách, nejsou poškrábané, kůže není popraskaná, tkaničky se netřepí.
Investice do nich se rozhodně vyplatí.
Nosil je třeba i ke společenským kalhotám do práce, jsou vzhledově velmi univerzální.













Moje volba padla na fancyToes, taktéž kotníčkové a vyteplené, bez postranních zipů, protože my ženy si asi obouváme boty elegantněji :-)
Platí pro ně to samé, co jsem psala výše o manželových. Perfektně zpracované boty bez jediné chyby. Ihned po vybalení krásně měkké a poddajné. Na moji nohu skvěle padnou, nebudou ale asi na vyšší nárt. Nikde mě nic netlačilo, neutiskovalo, ani zvrchu, nebo nějaké vnitřní šití apod.
V neBF botách, i těch sebelépe vyteplených a kvalitních, jsem každou zimu mrzla. Prsty totiž neměly prostor. Tady je podrážka šlupička, a přesto je vám v nich krásně teplo. 
I tento typ ustál náledí, umrzlý sníh a led na řece. Dokonce i při chůzi z kopce.
Rozehřátý sníh nebo voda z povrchu boty krásně steče. Samozřejmě byly hned po zakoupení naimpregnovány, ale je vidět, že je na ně použita kvalitní kůže a že jsou ošetřené.
Ještě musím podotknout, že přišly krásně zabalené, v krabici byly uložené i v sáčku, aby se třeba vlivem dopravy nepoškrábaly, neodřely. 
A ještě - oba modely jsou na zimní botu krásně lehké.



















Chci zmínit ještě jednu věc v souvislosti s cenou těchto bot, protože ta se někomu zdá astronomická. Tou věcí je cost per wear a krásně to na svém blogu vysvětlila Eva Urbanová - Nila.


Klukům jsme vybrali ZeaZoo Yeti. Od ZeaZoo to nejsou naše první boty, proto jsem nepočítala s ničím jiným, než opět špičkovou kvalitou, a toto moje očekávání nebylo zklamáno. Ačkoli ZeaZoo boty nedodává v krabici, ale třeba jen v sáčku, boty nikdy nejsou pomačkané, zdeformované.
Objednali jsme je ve variantě s podrážkou Vibram superflex 6 mm, sheepskin a suchými zipy (poutka vydrží hodně).
Boty jsou jako vždycky perfektně zpracované, lehké, měkké, krásně ohebné všemi směry. Výborně se nazouvají, krásně drží na noze. 
Kluci v nich prolítali celou zimu, ve vysokém sněhu, na sáňkovačku, i v břečce, a vydržely vše. 
Tím, jak jsou šité, se v nich nahoře, v takovém tom lavorku, často držel sníh, čvachtačka... Jde to hůř vymývat a pokud je člověk nechce po sezoně vyhodit, musí jim věnovat trochu péče.
Boty nám taky dost poznamenala posypová sůl, ale umyla jsem je teplou mýdlovou vodou a pořádně naimpregnovala impregnací se včelím voskem, a není to na nich znát.
Ani tyto se nesmýkají na ledu.
Mají jen jedinou velikou nevýhodu, že se vyrábí do velikosti 30-31, takže na příští zimu už pro Eliáška nebudou :-(

A pozor - takto odolné jsou snad jen v této černé variantě. Ty v barevné kůži údajně provlhají. 






















Jako druhé zimní jsme klukům koupili Feelmax Vuoma, což byla loňská novinka, objednávali jsme je tedy naslepo, od výrobce se mi podařilo zjistit jen několik detailů, jako že vychází z modelu Nalla, mají tedy stejný tvar a rozměry, a že jsou zateplené po celém vnitřku a že nemají hladkou podrážku.
Feelmax obecně jsou jedny z nejměkčích BF bot, jsou to žvejkačky. Model Nalla měli kluci v létě, skvěle jim seděly (jen Eliášek je musel víc dotahovat přes nárt), kluci je milovali, takže jsem moc neváhala.
Celkově jsem s nimi hodně spokojená. Např. na ten model Nalla byly časté reklamace a slyšela jsem na ně hodně negativních hodnocení. My jsme zatím měli na všechny boty štěstí. Nalla jen velice rychle vybledly, ale jinak se nikde netrhaly, neodlepovaly, poutka se neutrhla... Vuoma jsou na tom podobně. Dokonce jsem je už po sezoně vyprala v pračce, a přežily bez následků. Barva drží, jsou ve skvělém stavu, nikde se nepářou.
Avšak za tu cenu bych si představovala kvalitu ještě někde jinde. Zpracování je dost odfláknuté, každá ta část boty je trošku jinak vystřižená, vyříznutá, sem tam kouká nitka, stehy jsou tak trochu cik cak...
Boty přišly ve vakuovém sáčku, jedna bota tam byla asi špatně daná, pokrčená, to je vidět na podrážce. Myslela jsem, že se to nošením srovná, ale nesrovnalo. Každopádně při chůzi to prý není cítit. Nejde o ztluštělou podrážku, jen zvlněnou, a jelikož je opravdu tenká, tak nemám pochyb o tom, že se ta vlnka při chůzi sešlápne a nedělá neplechu.
Dost mě rozčiluje i bílé podšití suchých zipů, resp. pásků na suchý zip. Kluci si to často nalepí křivě a je to jako pěst na oko. Něco do barvy by bylo rozhodně lepší. 
Na druhou stranu oceňují všitá poutka, minimalizuje to jejich utržení, na což byly časté stížnosti u Nalla.
Vuoma bych asi neoznačila za úplně zimní boty. Rozhodně jsem si je klukům netroufla dát do vysokého sněhu. Nosili je, když bylo sucho, a hodně je nosili teď na jaře, kdy už nebyl sníh, ale byla ještě pořádná zima.
Boty jsou dodávány s termovložkami. K jednomu páru nám přišly dvě pravé, v obchodě nám ale obratem poslali jednu levou. Nicméně termovložky měl Eliášek v botách jen jednou, obě se hned začaly krabatit, v botě se posouvaly, bylo to nepříjemné na nošení. Jsou totiž naprosto tenoučké, zhruba jeden mm.
Takže jsem místo nich pořídila termovložky s vlnou, viz níže.













Jelikož tedy termovložky z Feelmax Vuoma se moc prakticky neprojevily, vyřešila jsem to koupí termo vložek z ovčího rouna. Tím Feelmaxy trochu ztratily na ohebnosti, ale upřímně - bez vložky mi do zimy přišly už moc tenké, zateplit je bylo třeba. 


Do dospěláckých bot jsem objednala merino na vystřižení. Mysleli jsme, že třeba s merinovložkou budeme nosit i nějaké celoročky, ale jednak merino dorazilo kvůli nadměrné objednávce s časovým posunem (skoro po sezoně :-), jednak by nám to v celoročkách asi klouzalo. Takže ho mám netknuté doma, ale jistě se bude příští rok hodit.
Je ze Slovenska - objednat můžete tady.




Taky jsme doplnili zásobu ponožek od českého výrobce Trepon - bambusové, modalové a z angorské vlny. Jsme s nimi moc spokojeni a rádi doporučujeme dál. Navíc podpoříte českou výrobu.




Protože nemáme doma vytápěné podlahy a v zimě mi je od nohou zima, koukala jsem po nějakých papučích. Aby to nebylo babičkovské, aby to bylo prodyšné, když v tom budu trávit velkou část dne, aby to bylo prostorné a ohebné, ale zároveň, aby se podrážka hned neprošoupala. To, co jsem hledala, jsem náhodou objevila v Lidlu - takové ponožkopapuče se zesílenou protiskluzovou podrážkou. Jsou to víceméně ponožky, takže se zcela přizpůsobí vaší noze, ale zároveň jsou odolnější. Jestli je budou mít znovu v nabíce, neváhejte. A stály pár korun.





A na závěr ještě doplnění recenze na dětské Vivobarefoot Reno K Leather Gray.
Jak už jsem psala výše, na zimu jsme klukům objednali Feelmax Vuoma a ZeaZoo Yeti. Feelmax byly novinkou, dělala se na ně předobjednávka a přišly ještě o něco později, než přijít měly, tj. už trochu po začátku zimy. ZeaZoo sice novinka nejsou, ale také jsme na ně trochu čekali.
Takže se stalo, že přišel první sníh, i když spíš jen poprašek, a kluci neměli zimní boty. Chodili tedy v Reno. Dala jsem jim do nich ty vložky z ovčího rouna, zateplila jsem jim kotníky a nožky měli v teple. Reno zvládly dokonce i ten sníh, který na botách téměř hned tál. Opravdu měli boty vevnitř i nohy naprosto suché! 
Klukům jsem je kupovala taky trochu později na podzim, s velkorysým nadměrkem, takže jim sedí ještě teď, řádí v nich denně na písku, ve školce, a boty bez jediné vady drží. Jsem s nimi moc spokojená.



Takto vypadají po cca 3 měsících nošení, Eliáškovy jsou teda na špičkách zabarvené od písku, zkusím je vyprat, co to udělá. A po pár nošeních úžasně změkly, toho se taky hodně lidí lekne, že jsou po koupi tužší.






Dneska bylo po pár dnech zase krásné teplo, pro otužilce už to bylo na bosé nohy v trávě :-)

16 komentářů:

  1. Krásný den,
    moc děkuji za velmi inspirativní a přínosné čtivo... článek si ukládám, neboť se mi bude v dalších sezónách hodit... :) Čmeláček má hodně širokou nohu a navíc (po mně) má delší ukazováček než palec. Pro koupi botů docela problém... někde u mě na blogu jsem o tom psala více. Na podzim a zimu jsme měli KidOFity a byly super... ovšem přesně jak je popsáno výše, někde už se tahají nitky a suchý zip už nedrží, takže se Čmeldovi boty začaly často rozepínat, takže jsem ve fázi vybírání dalších bot... je to pro mě noční můra... :D
    Pěkný týden, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máte tedy docela náročné. Věřím ale, že něco vyberete :-) Na FB je fajn skupina, pokud tam nejste, doporučuji, určitě by Vám tam poradili :-)

      Vymazat
  2. perfektní práce, obrovsky přínosná, váš blog. děkujeme!

    OdpovědětVymazat
  3. Perfektně zpracované, díky za množství fotek. Joe Nimble jsou můj sen, šetřím si na příští zimu

    OdpovědětVymazat
  4. Dobry den,
    su podla Vas vhodne Zeazoo Yeti aj na toto pocasie? Nebude sa mu v nich potit noha? Syn momentalne nosi Feelmax Nalla, tie su dost tenke a neviem ci mu mam kupit iba Yeti alebo aj Feelmax Vuoma.
    Dakujem za super clanky ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, na současné počasí se určitě Yeti nehodí, jsou zateplené kožešinou nebo vlněným fleecem, jsou opravdu hodně teplé. I Feelmax Vuoma by na teď byly teplé. Naši kluci momentálně běhají v Sole Runner Puck nebo Camper Peu Cami.
      Zeazoo i Feelmax mám objednané. Ty Feelmax, doufám, dorazí nejpozději do měsíce, na přelomu října a listopadu už by se mohly hodit. Na Zeazoo nespěchám, ty jsou opravdu do sněhu, do mrazu.

      Vymazat
  5. Dobrý den,
    moc díky za přínosný článek.
    Nevím si nyní moc rady..dcerka lítá nyní ve Vivobarefoot Reno. Má ale za začátku listopadu jet na třídenní pobyt se školou a mají mít s sebou boty do terénu. Budou hodně v přírodě, i v lese apod. Netuším, zda by s těmi Reno vystačila? Má k nim i do případně chladnějšího počasí termovložky..Jde mi spíš o to, aby třeba neklouzaly, po vlhkých kořenech apod..mám pocit, že by to chtělo něco "trekovějšího". Napadly mne právě Feelmax Vuoma, ale ony nejsou v naší velikosti k sehnání (potřebovala by vel. 32, má 19,5 cm dlouhou a 7,7 cm širokou nohu).
    Máte prosím typ? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak mám novou informaci k Feelmax Vuoma - prý už bude pouze nový model Feelmax Vuoma 2 a bude k sehnání až na začátku prosince (což je teda dost pozdě)..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Omlouvám se, že jsem nenapsala dřív.
      Vuoma budou fakt až v tom prosinci a to ještě buhví jestli. Prý jim výrobce zkazil celou jednu zakázku, takže je musí nechat vyrobit celé znova. Proto to zdržení. Ale jak to nakonec dopadne...? Já jsem čekání na ně vzdala a vymýšlím alternativu.
      Předpokládám, že už máte pobyt se školou za sebou, tak se zeptám, jestli dcera jela v Reno a jak obstály, nebo co jste pořídili jiného.
      Naši kluci v Reno lítali všude, i po lese a v terénu, a nikdy se nestalo, že by jim klouzaly.
      Ve srovnání s Vuoma mají Reno podrážku takovou hrubší, Vuoma ji mají spíš hladkou. Napadají mě už jen Sole Runner Pan (když dcera nosí Reno, předpokládám, že má taky širší nohu v prstech a užší patu), jsou vyšší, teplejší, ale s podrážkou nemám zkušenosti.

      Vymazat
    2. Dobrý den,
      tak dcerka zvládla pobyt v těch Reno a obstály na výbornou. Měla v nich termovložku (originál Vivobarefoot) a nosila v nich teplejší ponožku a ještě mi pak říkala, že jí bylo na nohy dost teplo, někdy až moc. Měli navštívit taky farmu a tak jsem jí přibalila s sebou holínky Move by Melton a měla do nich merino ponožku a obstály taky.
      Teď na zimu do sněhu přemýšlím pro ni teď nakonec o MyMayu Explorer anebo Demar Mammut. Mammuty jsou super, měla je i loni do lesní školky a větší komfort co se týče funkčnosti a údržby jsme obě nezažily. Na druhou stranu nejsou BF, i když o něco měkčí podrážka u nich v porovnání s ostatními sněhulemi rozhodně je a jsou opravdu lehoučké. Ty MyMayu jsou fakt barefoot, což mě láká, ale zkušenost s nimi zatím nemáme..
      Feelmax vuoma asi nakonec kupovat vůbec nebudeme a celý podzim (než napadne sníh) doklepeme v Reno s tou teplou vložkou a teplou ponožkou. Taky jsem se koukala, že už jsou v ČR Vivobarefoot Primus bootie kids, ale jak říkám, na těch pár týdnů, než udeří fakt zima a napadne sníh je asi nemá cenu kupovat, když ty Reno jsou takové držáky :-))

      No a pro mladší (20 měsíců) asi koupím ZeaZoo Yeti, fakt jste mě tu na ně hodně nalákala :-).
      Jenom jestli se můžu zeptat, jakou konkrétně impregnaci se včelím voskem na ně máte a také jak často je impregnujete. Přiznám se, že než jsme v rodině najeli na barefoot, údržbě obuvi jsem nevěnovala téměř žádný čas, když byly boty špinavé, tak jsem je omyla hadříkem a teplou mýdlovou vodou a občas (velmi sporadicky) na ně stříkla nějaký silikonový sprej, který tu má můj muž v dílně a říkal mi, že jde na boty použít taky..
      Ale teď už bych na to chtěla jít opravdu "od lesa", mít v péči o boty nějaký systém a používat kvalitní přípravky. Zatím mám doma Kiwi protector, třeba by také stačil..ale včelí vosk v sobě asi nemá.
      Děkuji a pěkné dny!

      Vymazat
    3. Dobrý večer, tak ráda slyším, že Reno obstály :-) My jsme s nimi byli taky nadmíru spokojeni a ještě jsem je oboje prodávala dál a nové majitelky z nich byly nadšené, že na nich nošení není téměř vidět. A to je kluci opravdu nešetřili a nosili je kousek víc jak jednu sezonu.
      Já jsem právě klukům teď ty Primus Bootie pořídila. Jsem zase nadšená. Na teď na mírnou zimu budou ideál. Uvnitř mají hřejivý fleece, tu termovložku, jsou kotníkové, hezky se obouvají, klukům skvěle sedí. Na velkou zimu se sněhem mám znovu objednané Yeti.
      Loni byly z hladké kůže, používala jsem na ně impregnační krém s voskem v takové kulaté plechové krabičce, mám ji vyfocenou na konci článku o BF pro děti. Používám ho na všechny boty z hladké kůže a používala jsem ho i na Reno.
      Letos jsou ty Yeti spíš z něčeho jako velur nebo nubuk, ještě je nemám doma, tak nevím přesně. A nevím teda, jestli ten vosk na ně budu moct dávat. Objednala jsem si z obchodu Bosonožka sprej a krém (tuším Sigal) přímo na tenhle materiál, ale referovat zatím nemůžu.

      Ale obecně - boty myju teplovou mýdlovou vodou, suché bahno z nich nejdřív teda vykartáčuju, hlavně z podrážek. Mám speciální kartáček na semiš a velký na to bahno. Pak mám kartáček, kterému se říká mazáček, a tím nanáším ten voskový krém. Kromě toho používám impregnaci, nejraději Carbon Pro, ale i ten Kiwi je dobrý. Pak mám nějakou čistící pěnu ze Salamanderu, tím jsem třeba krásně čistila ta Rena. A pak ještě nějakou gumu na kůži, ale ta se mi moc neosvědčila. To je snad vše.
      O neBF boty jsem se taky takhle nestarala.

      Vymazat
  7. Zajímalo by mě konkrétně cost per wear u BF bot, jestli opravdu tu cenu vydrží třeba těch pět let. Osobně mi nevadí nosit jedny boty tak dlouho, spíše naopak. Zatím jsem nenarazila ně nikoho, kdo je na BF již déle než tři roky a podal by mi uspokojivou odpověď.

    OdpovědětVymazat
  8. Nosime barefoot uz dlouho, kolem tech 3 let, muz je velky fanda bosy chuze, kde muze zouva boty, boty se nakupuji postupne, clovek jich ma vic. vsechny drzi, mame hlavne vivobarefoot dospelaci, pak rucne site boty, sandale, dela manzel, ty obcas potrebujou opravit :-) a fivefingers, ty se u nas nosi hlavne. mam takove jako kdyby balerinky a po 3 letech svrsek ok, spodek mirne osouply, nosim zejmena ty od jara do podzimu, v horkem lete muzovi sandale. manzel take nosi hodne fivefingers a jemu povolil i svrsek, no co jsme koukali je to u tehle bot bezne, nosil je i do snehu. za nas nej barefoot boty, v zadnych jinych botach, krome manzelovych sandalu jsem nemela takovy pocit chuze na boso. Jo a vivobarefoot je opravdu hodne uzka bota v prstech, diky za recenzi Joe Nimble, podporila mne v koupi tyhle znacky, planuji jit vyzkouset a kdyz ok vsechny vivace pudou pryc :-) Deti nosi ruzne, nejvic nas oslovila znacka Livie and Luca. Od vivacu mel syn rad takove sitkove tenisky se suchym zipem modre, no uz se nevyrabi.

    OdpovědětVymazat
  9. My doma také všichni nosíme barefoot boty . Nejdřív jsem je objednala dceři a líbilo se mi, jak jsou pěkně zpracované, tak jsem si pak jedny koupila i sobě a pak i manželovi, no a teď už nám jiné než barefoot boty nekupuji :-) .

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)