neděle 2. září 2018

Audioknihy pro děti

I toto slibuji nafotit a sepsat celé prázdniny. Budiž mi omluvou, že s nadcházejícími krátícími se dny se poslech audioknih využije možná více než při prázdninových cestách.

Jak jsem to tam nanosila na hromádku, zjistila jsem, že komínek máme už poměrně slušný.








Začala bych od cédéček, která jsou součástí knihy, nebo spíše knihami s cédéčky.

K těm, která jsou u nás nejoblíbenější, rozhodně patří Ukolébavky. Stvořili je Robin Král, Jaroslav Róna, Jan Lstibůrek, Ewa Farna, Tomáš Klus a sestry Páchovy.
Knížku jsme dostali od mojí kamarádky, která se zná s jedním z autorů.
Je to překrásná záležitost po všech stránkách - textově, hudebně, vizuálně. I na omak - krásný papír.
Pořiďte si je a užijte si to, protože jsou skutečně nádherné.











Hrajeme si u maminky, Ten vánoční čas a Studánko, rubínko od Jiřiny Rákosníkové a Hradišťanu - pohlazení po duši a už téměř klasika, rozhodně poklady naší knihovničky. Jistě jsem je tady několikrát zmiňovala. Pokud se dají ještě koupit, neváhejte.


Otvírání studánek máme v několikero provedení (mimojiné ji najdete i ve Studánko, rubínko - viz výše), ale toto je taky taková krása, že jsem neodolala.
Dvě CD s knihami Zpívejte si s námi od Kühnova dětského sboru - povedenější se mi zdají vánoční koledy, ale dětem se rozhodně budou líbit i lidovky. Navíc knihy ilustrovala Vendula Chalánková, která má neuvěřitelný smysl pro humor.












Mluvené slovo - jednu dobu si kluci neustále dokola pouštěli Dědečku, vyprávěj, což je etiketa pro nejmenší od Ladislava Špačka. Koupila jsem to naslepo, na zkoušku, a neuvěřitelně se to uchytilo. Panu Špačkovi se to opravdu povedlo, všechna čest. Jednak ty příběhy děti prostě zaujmou, je poznat, že sám je dědečkem a ví, jak na to, a jednak má velmi příjemný hlas a namluvil to krásně.
Povzbuzena úspěchem koupila jsem k Vánocům celou sadu tří dílů - Dědečku, ještě vyprávej a Dědečku, už chodím do školy. Původní první díl jsme věnovali Rozárce. 









O letadélku Káněti zná asi většina z vás ze svého dětství. Knížka mě zaujala původními ilustracemi Heleny Zmatlíkové a přiloženou audioverzí, kterou namluvil Václav Postránecký. 






I tato knížka - České lidové písničky a říkadla - mě zaujala ilustracemi, v tomto případě Andrey Popprové. Knížka je hezká, výběr písniček také, kluci to moc rádi poslouchali, a já jsem byla ráda za připomenutí těch, které mi zpívala v dětství babička, a já jsem je zapomněla. Zpěv Kláry Doležalové mi už tak sympatický není, ale dětem se to líbilo.







Když už jsme u písniček, máme doma ještě tyto. 
Písničky Petra Skoumala jsou záruka, tam není co vytknout.
Logopedické písničky jsem koupila Alánkovi na procvičování, ale nějak se to nechytilo.
Svěrák-Uhlíř zklamání. Jak je z obalu patrné, jedná se o předělávky, podle mého z toho udělali laciné odrhovačky. Musím pořídit staré dobré originály.
Veselé dětské písničky obsahují dvě CD, písniček je tam tedy spousta. Některé mi mile připomněly dětství a ráda je poslouchám, jiné nemůžu ani vystát. A ty mají kluci samozřejmě nejraději :-)

K Vánocům chceme pořídit Mixle v piksle, to nás baví všechny.



Dostáváme se k pohádkám. Krtečkova dobrodružství dostal Eliášek kdysi ještě jako miminko od dědy. Dlouho se na ni prášilo, a naopak poslední dobou slaví velký úspěch, Alánkovo asi nejoblíbenější CD. Namluvil Marek Eben.


Kouzelný kalendář namluvil také Marek Eben, ale kluky to o loňských Vánocích ještě nechytilo. Já však věřím, že to brzy přijde, protože příběh i zpracování je nádherné.



Pohrátky už jsem tu taky zmiňovala mockrát. Vyšly původně knižně a po jejich velkém úspěchu se dočkaly i audioverze režírované Janem Jiráněm a namluvené takovými hvězdami jako je Jiří Lábus nebo Bára Hrzánová.



Příhody lišky Bystroušky - kniha mě v dětství minula. Audioknihu jsme dostali, sama bych ji asi nekoupila (protože jak píšu - moc ji neznám). Abych řekla pravdu, celou jsem ji ještě neslyšela, ale kluci si to pouští celkem rádi, a já oceňuji hlasový projev pana Högera.


Zato tohle ráda doporučuji! Kvak a Žbluňk jsou kamarádi v podání Vojty Dyka a Kuby Prachaře, to je obrovská legrace. Jak ti se u toho museli vyblbnout! :-)



Na Povídání o pejskovi a kočičce v podání herců Dejvického divadla jsem čekala skoro rok, těšila jsem se jako malá, ale ono se to u nás nějak neuchytilo. Kluci i já máme naposlouchanou a nakoukanou tu milou verzi pana Högera a tohle nám nějak přijde cizí. Byť je to dobré, opravdu dobré.


Bára Hrzánová podruhé - Lichožrouti. Klasickou knížku se mi kupovat nechtělo, hodně textu, zejména pro Alánka ještě až moc. Ale CD je baví a Bára tomu prostě dá švih a vtip. „Hihlíku, máš ponožku v rendlíku!“



Mumínci a komenta, to je moje srdcovka. A myslím, že v panu Javorském jsme objevili našeho dalšího oblíbeného interpreta, krásně to namluvil :-)


Klasika jako Z deníku kocoura Modroočka a Zahrada (namluvil pan Brodský), Povídání o pejskovi a kočičce (ta klasická verze pana Högera) nebo Kotě z Kocourkova (namluvila paní Molavcová, já jsem tomu úplně na chuť nepřišla). To jsou u nás stálice a jedny z nejčastěji hraných audioknih.
Moje srdcovka jsou Pohádky z Krakonošovy zahrádky, já ty regionální pohádky prostě miluju!



Postupně začínáme objevovat svět Astrid Lindgrenové.
První byl Skřítek Nils, kterého k velké škodě namluvila Linda Rybová. Nedá se to poslouchat a po druhém příběhu mám chuť vypreparovat si zvukovody.
Za to Pipi :-) Bára Hrzánová do třetice, navíc tam i zpívá. Celé je to tak úchvatně rozpustilé, stejně jako celá Pipilota Citrónie Cimprlína Mucholapka Dlouhá punčocha.
Nově nám přibylo CD My z ostrova Saltkrakan. Nádherný příběh plný letních dobrodružství. Takové prázdniny by si zasloužily všechny děti. A já se od poslouchání těžko odtrhávám.



Nejkrásnější písničky z českých pohádek a Jabloňovou pannu jsme kdysi dostali od jedné známé. Písničky jsou, myslím, jen hudba, bez zpěvu. Snad se nepletu, už jsem je dlouho neslyšela. 
Jabloňovou pannu namluvila Naďa Konvalinková a Eliášek to rád poslouchá.

Nebojte se klasiky jsme dostali zdarma na Strunách dětem, když jsme si koupovali audio Pipi Dlouhá Punčocha. A je to skvělý! Rozhodně i pro dospělé, klasikou nepolíbené. Chci pořídit další.


Pár pohádek pro větší děti.
Pohádkové prázdniny u přednosty Drahoráda. Nádražácké pohádky krásně vypráví pan Somr. Existují ještě dva další díly.
Bylo nás pět, milí vtipní rošťáci, kluci, jak se patří. Tohle zbožňuju.
O rackovi a kočce, která ho naučila létat - to jsem kdysi někde koupila, zaujal mě obal, ale vůbec jsem netušila, jakou parádu si domů nesu. Neskutečně nádherný a dojemný příběh, mezi interprety najdete jména jako Ivan Trojan, Martin Myšička, Jiří Lábus, Tereza Bebarová, Michal Pavlata... Koncert!
A další koncert jsou Pišlické příběhy. Naše asi nejvíc nejoblíbenější audiokniha. Máme ji i jako klasickou knihu, i druhý díl, byli jsme na tom v divadle Minor jako na představení. Doma máme dřevěné pišliky a tak dále. Prostě láska.
Audioverzi má na svědomí také Ivan Trojan a hudební část Beáta Hlavenková, Lenka Dusilová nebo Milan Cais.



Škola Malého stromu je také nádherná knížka a audioknížka. Plná životní moudrosti a radosti.
V divadle Kampa můžete vidět i jako divadelní představení.



K Lovcům mamutů asi nic psát nemusím, že? :-)


Dědeček Oge je prý také pro děti. Tím si teda nejsem moc jistá. Každopádně je to zajímavé, ráda poslouchám, zejména hlas pana Duška. A na Kampě taky možno vidět.





Všechny následující audioknihy posloucháme moc rádi, všechny vyšly i knižně (resp. prvně vyšly knižně), všechny jsou spíše populárně-naučné, krásně namluvené, ráda u nich relaxuju.





A můj oblíbený Saturnin :-)





Protože Vánoce se zase přiblížily, mám na seznamu možných dárků tyto kousky:
Kašpárek v rohlíku
Ztracený svět
Ronja, dcera loupežníka
Bratři Lví srdce
Něco od Julese Vernea
Příběhy odvahy a dobrodružství
Mach a Šebestová komplet
Rychlé šípy
Divadlo Járy Cimrmana
Nekonečný příběh
Severská mytologie
Škyťák
Knihy džunglí
Doktor Proktor

Možná by se něco z toho hodilo i jako dárek na zítřejší první školní den, co myslíte? :-)
Dobrou noc a všem školákům a školkáčkům přeji, ať si ten zítřek krásně užijí.

6 komentářů:

  1. Díky, díky, díky! Zatím máme asi tři cd lidovek a Honzík už v autě protáčí panenky :D super inspirace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to si žádá obměnu, bez debat. Chápu, že Honzík trpí :-D

      Vymazat
  2. Ráda bych Vám poděkovala za skvělé tipy. Na všechno. Strašně ráda k Vám vždy zabrousím...mějte se krásně Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romano, mockrát děkuju :-) Krásné babí léto přeju.

      Vymazat
  3. Opět nádherná inspirace, děkuji.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář :-)